Home Mieszkanie dla Młodych Mieszkanie dla Młodych po zmianach

Mieszkanie dla Młodych po zmianach

by Robert Wasilewski
178 komentarzy

Mieszkanie dla Młodych

Warunki Programu Mieszkanie dla Młodych, o których pisałem poniżej są w dalszym ciągu aktualne i będą obowiązywały w 2017.  Jeżeli nastąpią zmiany (kolejna nowelizacja ustawy) poinformuję Was o tym. [dopisano w dniu 27.11.2016.]

Od dzisiaj (1.09.2015) wchodzi w życie nowy Program Mieszkanie dla Młodych. Postanowiłem zebrać wszystkie nowe przepisy i umieścić je w jednym miejscu. Pisałem już dwa teksty: Program Mieszkanie dla Młodych oraz Zmiany w Programie Mieszkanie dla Młodych. Teraz robię podsumowanie. Wszystkie ważne rzeczy o Programie MDM (już po zmianach) znajdziecie poniżej. Warto jednak zerknąć na te dwa wcześniejsze wpisy, ponieważ zadawaliście mi sporo dodatkowych pytań, na które odpowiadałem. Być może w komentarzach do tamtych tekstów znajdziecie odpowiedzi na nurtujące Was pytania – jest tego naprawdę sporo.

Kto może skorzystać z Programu Mieszkanie dla Młodych?

Z dopłat w ramach programu Mieszkanie dla Młodych będą mogły skorzystać osoby, które:
  • nie przekroczyły wieku 35 lat (w przypadku małżonków liczy się wiek młodszej osoby); dla osób lub rodzin wychowujących co najmniej 3 dzieci nie ma granicy wieku,
  • nie posiadają i wcześniej nie posiadały własnego mieszkania/domu; warunek ten nie dotyczy osób lub rodzin wychowujących co najmniej 3 dzieci,
  • kupują mieszkanie (rynek pierwotny i wtórny) o powierzchni do 75 mkw lub dom do 100 mkw (przy trójce dzieci w rodzinie zwiększono powierzchnię do 85 mkw w przypadku mieszkań i 110 mkw w przypadku domów),
  • wnoszą wkład budowlany do spółdzielni mieszkaniowej,
  • zaciągną kredyt mieszkaniowy w PLN na co najmniej 50% wartości nieruchomości na okres minimum 15 lat,
  • cena 1 metra kwadratowego powierzchni mieszkania nie przekroczy ustalonych limitów obowiązujących w poszczególnych gminach i dla poszczególnych rynków (inne limity dla rynku pierwotnego i wtórnego).
 Przeczytaj również: 

Wysokość dofinansowania w Programie MDM

Program Mieszkanie dla Młodych zakłada dopłaty do 50 mkw powierzchni mieszkania, a w przypadku osób lub małżeństw z co najmniej 3 dzieci do 65 mkw. Kwoty dopłaty MDM wyglądają następująco:

 

małżeństwo lub samotna osoba
wysokość dopłaty
bez dzieci
10%
z 1 dzieckiem
15%
z 2 dzieci
20%
z co najmniej 3 dzieci
30%

 

Dodatkowe 5% dofinansowania otrzymają osoby lub małżeństwa, którym w ciągu 5 lat od zakupu mieszkania urodzi się (albo zostanie przysposobione) 3 lub kolejne dziecko Te dodatkowe 5% dopłaty będzie przeznaczone na  wcześniejszą spłatę (nadpłatę) kredytu.

Jak wyliczyć dopłatę MDM

Jak już Wam pisałem w poprzednich postach, w sieci można znaleźć sporo kalkulatorów, które wyliczają dopłatę MdM. Niestety już mi się znaleźć takie, które źle liczą… Dlatego podpowiem, jak wyliczyć kwotę dopłaty MDM – to bardzo proste.

Najpierw mała uwaga. Limit ceny 1 metra kwadratowego to nie to samo co wskaźnik przeliczeniowy, a ściślej mówiąc wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 mkw powierzchni użytkowej.

wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 metra

 

Wzór na wyliczenie dopłaty MDM
 
Dopłata MdM = PU x WKO x wysokość dopłaty
 
PU – powierzchnia użytkowa mieszkania/domu; dopłatę można uzyskać tylko do 50 mkw (65 mkw przy 3 dzieci), dlatego jeżeli kupujecie większe mieszkanie to do wzoru wpisujecie maksymalnie 50 lub 65
WKO – wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 mkw powierzchni użytkowej
Wysokość dopłaty – (10%, 15%, 20% lub 30% w zależności od ilości dzieci)
Dopłata MdM 10% to nie wkład własny 10%. Może tak być, ale wcale nie musi. Nawet 15% dofinansowania może nie stanowić 10% wkładu własnego wymaganego od tego roku przez banki. Więcej na ten temat pisałem we wcześniejszym wpisie o Programie MDM. Kupując mieszkanie od dewelopera po cenie maksymalnego limitu 1 mkw, dopłata będzie stanowiła:
dopłata mieszkanie dla młodych a wkład własny

 

W przypadku rynku wtórnego wygląda to dużo lepiej, ponieważ wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 mkw jest wyższy od limitu ceny (limit ceny stanowi 90% wskaźnika).

Limity cen w programie Mieszkanie dla Młodych

Limity cen i wskaźniki odtworzenia 1 mkw powierzchni publikowane są co kwartał i możecie sprawdzać je na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego:
Pod koniec strony, szara zakładka :Wskaźniki przeliczeniowe i maksymalne ceny mieszkań.

Inne zmiany w Programie MDM

W ciągu pierwszych 5 lat nie będzie można nadpłacić kredytu o kwotę wyższą od otrzymanego dofinansowania. Jeżeli nie zastosujemy się do tego zakazu – będziemy musieli zwrócić część dopłaty.

Do kredytu będzie można przystąpić z dowolną osobą i dzięki temu na przykład zwiększyć zdolność kredytową. Niestety w dalszym ciągu mieszkanie w ramach programu MDM będą mogły nabyć tylko małżeństwa lub samotna osoba (jedna osoba).

Miałem od Was sporo pytań związanych właśnie z tym zagadnieniem więc od razu napiszę. W ramach MDMu nie mogą wspólnie kupić mieszkania: narzeczeni lub partnerzy, rodzeństwo, dziecko z rodzicami itd. Właścicielem nieruchomości może być tylko jedna osoba lub małżeństwo. Wiem co sobie teraz pomyślą osoby bez ślubu. Wspólny kredyt, a mieszkanie tylko na jednego z nas…

Uważam podobnie, jak Wy – takie przepisy są pozbawione sensu. Ale cóż, nie ja uchwalałem ustawę. W tej sprawie, pomimo 15 lat doświadczenia nie doradzę Wam wiele. Jeżeli chcecie wspólnie kupić mieszkanie to w grę wchodzi tylko jedna jedyna opcja 😉
program mdm bez ślubu
5/5 - (2 głosy)

Podobne wpisy

178 komentarzy

Anonimowy 01.09.2015 - 08:43

To że ludzie bez ślubu mogą razem brać kredyt, a nie mogą razem kupić mieszkania jest bez sensu. Śmieszne dla mnie, że np. przystępuję z chłopakiem do kredytu i tylko ja mam mieszkanie. Albo odwrotnie. Nie czułabym się z tym dobrze. Myślisz, że ten przepis może się jeszcze zmienić? Super piszesz o kredytach dużo się dowiedziałam, super blog. pozdrawiam Natalia

Odpowiedz
Robert Wasilewski 01.09.2015 - 11:21

Nowelizacja ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (potocznie zwana MDM) dopiero zaczęła obowiązywać i nie zmieniono tego zapisu. Nie sądzę więc, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło w tej sprawie.

Odpowiedz
Anonimowy 02.09.2015 - 18:30

A czy nie jest tak, że w przypadku gdy jedno z narzeczonych bierze kredyt bo drugie nie może przystąpić do mdm, to po ślubie ta druga osoba może zostać współwłaścicielem mieszkania?

Odpowiedz
ddoradca 01.09.2015 - 11:05

Kolejny świetny tekst Robercie. Przy okazji powinieneś doprecyzować, że mdm wchodzi w grę tylko dla osób zaciągających kredyt hipoteczny w złotówkach. Napisałeś tylko o zaciągnięciu kredytu na 50% wartości na minimum 15 lat. Pozdrawiam, Damian.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 01.09.2015 - 11:17

Dzięki Damianie za czujność 🙂 już doprecyzowałem. Również pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 01.09.2015 - 12:33

Należy tez nadmienić, że jak ktoś nawet przez chwilę korzystał z Rodziny na Swoim to nie może skorzystać z MdM. pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 01.09.2015 - 21:06

Teoretycznie jest możliwość skorzystania z Programu MDM przez osobę, która korzystała z Rodziny na Swoim (RnS). Nie jest to pewna informacja, więc nie sugerujcie się do końca tym, co napiszę. Jak tylko będę miał pewność – poinformuję Was.

Ustawa o MDM nic nie mówi o wykluczeniu osób korzystających z RnS. Jeden z warunków mówi, że osoby ubiegające się o dopłatę MDM „nie posiadają i wcześniej nie posiadały własnego mieszkania/domu” – i to jest główny powód, dla którego osoby korzystające wcześniej z RnS nie „łapią” się na MDM (kupiły przecież mieszkanie lub dom).

Ale… w przypadku osób posiadających 3 dzieci ten warunek nie obowiązuje. Mogą nabyć mieszkanie pomimo, że już jedno posiadają. Mogę więc sobie wyobrazić sytuację, w której koś kiedyś korzystał z RnS, kupił mieszkanie, teraz posiada 3 dzieci i ubiega się o MDM.

Jak napisałem na początku – muszę to dokładnie sprawdzić i upewnić się, że faktycznie istnieje taka możliwość. Na pewno Was poinformuję.

Odpowiedz
Anonimowy 02.09.2015 - 07:37

Dokładnie jestem w takiej sytuacji, korzystałem z RnS około roku, mieszkanie sprzedałem a z czasem urodziło mnie się troje dzieci. Na początku roku bardzo ucieszyła mnie informacja o planowanej nowelizacji MdM. Niestety w czerwcu natrafiłem na taką informację gdzieś na forach, że jeżeli korzystało się z RnS to MdM mimo 3 dzieci już mnie się nie należy. Dzwoniłem nawet do Ministerstwa i tam powiedziano mnie, że jeżeli widniej już w bazie BGK to dopłata nie będzie się należała. Jeżeli Pan byłby uprzejmy w wolnej chwili zgłębić ten temat byłbym bardzo wdzięczny. Staram się o kredyt ale przy 3 dzieci nasza zdolność mimo przyzwoitych zarobków jest bardzo ograniczona a to ostatnie miesiące żeby coś kupić bo od stycznia 15% wkładu własnego to duży wydatek jeżeli mieszka się w dużym mieście. Pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 02.09.2015 - 10:47

ja właśnie znalazłem się w takiej sytuacji… z niecierpliwością czekam na wiadomość. pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 02.09.2015 - 11:24

Dam znać, jak tylko będę miał stuprocentową pewność.
PS: Śmiało można do mnie po imieniu 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 02.09.2015 - 14:47

Znam już odpowiedź. Niestety, osoby, które korzystały wcześniej z dofinansowania w ramach programu Rodzina na Swoim, nie mogą ubiegać się o dopłaty w ramach programu Mieszkanie dla Młodych.

Z Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) otrzymałem interpretację Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w tej sprawie. Brzmi ona:

"Uprzejmie informujemy, że ustawa z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (program "Mieszkanie dla młodych") utrzymała podstawową zasadę udzielania dofinansowania wkładu własnego, tj. nabywca może złożyć wniosek o dofinansowanie wraz z wnioskiem o udzielenie kredytu na zakup mieszkania pod warunkiem, że nie korzystał wcześniej z pomocy państwa w programie "Rodzina na swoim"; BGK prowadzi rejestr docelowych kredytobiorców kredytu preferencyjnego, realizując obowiązek określony w przepisach ustawy z dnia 8 września 2006r. o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania i jest zobowiązany do weryfikacji danych nabywców ubiegających się o dofinansowanie wkładu własnego na podstawie wpisów w tym rejestrze."

Odpowiedz
Anonimowy 03.09.2015 - 06:27

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam!!!

Odpowiedz
anonimowy 01.09.2015 - 22:30

Takie pytanie – czy w programie MDM można kupić mieszkanie (rynek wtórny) od własnej rodziny, dajmy na to, od rodziców?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 02.09.2015 - 07:24

Program Mieszkanie dla Młodych po zmianach daje możliwość zakupu mieszkania na rynku wtórnym. Nie ma ograniczeń od kogo kupujemy, tak więc stroną sprzedającą może być rodzina.

Większy problem widzę w tym, że większość banków nie kredytuje tzw. transakcji rodzinnych. Jeżeli mogę coś zasugerować to Bank Pekao bardzo fajnie "robi" tego typu transakcje 🙂

Odpowiedz
Anonimowy 02.09.2015 - 21:38

Witam. Ja natomiast mam inny dylemat dotyczący MDM. Chodzi o to, że jak dobrze pamiętam to w programie rodzina na swoim, państwo dofinansowywało, również budowę domu. A teraz gdy wraz z mężem mamy okazję się odbudować, to wychodzi na to że niestety ale dostaniemy jakieś grosze, na zasadzie zwrotu części opłat poniesionych na materiały budowlane, i to tylko jeśli będziemy się budować systemem gospodarczym. Chyba że się mylę. Mam nadzieję że się mylę i że Pan, Pytanie Robercie wie więcej na ten temat. Bo jeśli moja wiedza na ten temat okaże się prawdziwą, to wychodzi na to, że niestety płaca nam się kupić 60m2 mieszkania – dwie dzieci. Zamiast w tej samej kwocie wybudować dom 100m2…

Podrawiam Agnieszka

Odpowiedz
Robert Wasilewski 03.09.2015 - 13:03

Przy obecnej stawce VAT (23%) kwota zwrotu wydatków jest równa 65,22% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 mkw2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o zwrot wydatków.
Przy obecne cenie 1 mkw pow. uż. maksymalna dopłata wynosi około 33 tys. PLN.

Nie wiem, o jaką miejscowość chodzi, ale przykładowo przy 2 dzieci maksymalne dopłaty przy zakupie mieszkania wynoszą: Warszawa – 59 tys., Wrocław – 46 tys., Gdańsk – 48, Poznań – 53, Szczecin – 41, Łódź i Katowice – 43, itd. Kwoty zaokrągliłem, nie są dokładne.
W mniejszych miejscowościach dopłaty są mniejsze – więc kwoty te zbliżą się do wspomnianych 33 tys.
Pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 03.09.2015 - 22:26

Zamierzam niedługo kupić mieszkanie. Wstepnie rozważam 3 opcje. Pierwszy raz w życiu będę zaciągał kredyt. Nigdy nie brałem żadnych kredytów i nie mam wiedzy w tych sprawach. Dzięki Pana blogowi dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, o czym nie miałem pojęcia. Czy mogę poprosić Pana o pomoc i poradę w sprawie mojego kredytu? Niestety do tej pory nie udało mi się namierzyć żadnego dobrego doradcy. Podpytywałem, ale nikt nie polecił mi kogoś zaufanego a nie chcaiłbym trafić do pierwszego lepszego. Albo czy może zna pan kogoś godnego polecenia w Piasecznie?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 04.09.2015 - 11:07

W Piasecznie nie, ale w Warszawie znam wielu doświadczonych i kompetentnych doradców kredytowych, których mogę polecić. Napisz proszę lub zadzwoń (namiar do mnie w zakładce Kontakt). Jak już wcześniej pisałem przy innych postach – nie udostępniam nr telefonów do innych osób w komentarzach.

Odpowiedz
Anonimowy 04.09.2015 - 06:56

Dzień dobry,
Chciałabym zapytać jak wygląda sytuacja w przypadku zakupu działki pod budowę domu, czy w tej sytuacji można liczyć na dopłatę w programie MDM?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 04.09.2015 - 11:12

Zakup działki pod budowę domu nie kwalifikuje się do dofinansowania w ramach programu Mieszkanie dla Młodych. W przypadku budowy domu można starać się o zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, a ściślej mówiąc: zwrot części podatku VAT.

Odpowiedz
Anonimowy 05.11.2015 - 19:42

W jaki sposób można starać się o zwrot części wydatków poniesionych w związku z zakupem materiałów budowlanych? Gdzie można uzyskać więcej informacji?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 05.11.2015 - 20:54

W Urzędzie Skarbowym najlepiej. US realizuje tego typu zwroty.

Odpowiedz
Unknown 09.09.2015 - 09:20

Witam,
Moje pytanie jest następujące: Chciałabym kupić mieszkanie mojemu siostrzeńcowi (16 lat). Czy istnieje możliwość skorzystania z MDM?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 09.09.2015 - 09:31

Witam,
Niestety nie ma takiej możliwości. Dofinansowanie MDM otrzymuje tzw. nabywca (właściciel nieruchomości), a siostrzeniec jest niepełnoletni – nie może ubiegać się o kredyt w banku (jeden z warunków MDM).

Odpowiedz
Unknown 09.09.2015 - 22:20

Witam. Jestem w 7 miesiącu ciąży i z mężem mamy zamiar kupić teraz mieszkanie. Zastanawiamy się czy będziemy potraktowani jako małżeństwo bez dziecka czy po narodzinach dostaniemy dodatkowe 5% czy nie (jest to nasze pierwsze dziecko). Kiedy w takiej sytuacji ubiegać się o kredyt i dofinansowanie?

Odpowiedz
PolecaniDoradcy.pl 10.09.2015 - 08:00

Otrzymają Państwo 10% dopłaty, jako małżeństwo bez dziecka. Dodatkowa dopłata 5% w programie Mieszkanie dla Młodych będzie przysługiwała wówczas, gdy urodzi się 3 dziecko.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.09.2015 - 11:51

Dokładnie, tak to wygląda.

Odpowiedz
Klaudia 12.09.2015 - 09:53

Panie Robercie!
pragnę Panu podziękować za rady, któe mi Pan udzielił i za polecanie p. Pawła. Bank przyznał mi kredyt, a p. Paweł okazał się rewelacyjnym doradcą. Gdyby nie Pan i Pana sugestie nie dostałabym MDM. Poświęcił mi Pan ponad godzinę na rozmowę, przesłał maile, na które też musiał Pan stracić czas na te wszystkie porównania kredytów. Dziękuję Panu za okazaną pomoc, cierpliwość i poświęcony czasu. Życzę samych sukcesów! Klaudia

Odpowiedz
Robert Wasilewski 12.09.2015 - 16:45

Witam Pani Klaudio,
Uuu – to szybko "poszło" z kredytem… Cieszę się, że mogłem pomóc, bo jak mówiłem przez telefon temat faktycznie należał do tych trudniejszych i nietypowych.
PS: Co do p. Pawła mówiłem, że jestem w 100% przekonany o jego wiedzy i doświadczeniu. Znamy się z czasów, jak pracowałem jeszcze w banku. Gdybym nie znał się na kredytach sam bez zastanowienia poszedłbym do niego po kredyt 🙂 Mam zasadę – nigdy nie polecam kogoś, do kogo nie jestem przekonany. Dotyczy to nie tylko doradców kredytowych, ale też innych "fachowców".
Również życzę wszystkiego dobrego.

Odpowiedz
Ania 21.09.2015 - 10:09

Zmiany jak zmiany, poczekamy i zobaczymy jaka będzie reakcja rynku nieruchomości na nie.

Odpowiedz
Daria 24.09.2015 - 10:32

Zmiany jak to zmiany wnoszą najczęściej sporo zamieszania, ale przyznam że te oceniam na plus. Otwarcie rynku na mieszkania wtórne może przynieść pozytywne efekty.

Odpowiedz
Anonimowy 24.09.2015 - 13:29

malo ktore mieszkania lapia sie na mdm na rynku wtornym, za male limity

Odpowiedz
Marek 03.10.2015 - 11:30

także mnie to cieszy, na śląsku z tego co widzę można się w miarę załapać w limicie

Odpowiedz
Anonimowy 30.09.2015 - 07:16

Panie Robercie ja też mam niepytowe zapytanie. Mąż jeszcze przed ślubem wziął mieszkanie na kredyt na siebie teraz po ślubie spodziewamy sie dziecka i chcemy kupić wieksze mieszkanie. Czy w związku z tym jest szansa na dofinansowanie z programu MDM ? Czy ja moglabym sie starac ? Magda

Odpowiedz
Robert Wasilewski 30.09.2015 - 12:04

Witam – śmiało można do mnie po imieniu.
Niestety, przypadku Programu Mieszkanie dla Młodych gdy nabywcą są małżonkowie, warunek nieposiadania mieszkania (obecnie lub w przeszłości) dotyczy obojga małżonków. Poza tym w przypadku małżeństwa nabywcą w ramach MDM może być tylko małżeństwo – nie może mieszkania kupić tylko jeden małżonek. Rozumiem, że mąż jest jedynym właścicielem mieszkania, na które zaciągnął kredyt? Jeżeli jest współwłaścicielem, to wtedy możecie starać się o dopłatę MDM.

Odpowiedz
Anonimowy 30.09.2015 - 21:07

Witam.Mam pytanko.Mąż posiada mieszkanie ze spoldzielni na najem,Chcielibysmy kupić moeszkanie na wlasnosc . czy w takkim wypadku rowniez nie mozemy sie starac o MDM , ?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 30.09.2015 - 21:36

Witaj. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu (rozumiem, że o to chodziło Tobie) nie stanowi przeszkody w uzyskaniu dofinansowania w ramach MDMu. Nie jest to potocznie mówiąc mieszkanie własnościowe, więc można ubiegać się o MDM.

Odpowiedz
Anonimowy 01.10.2015 - 04:02

Tak o to mi chodziło. Mąż nie jest właścicielem tylko najemcą. A gdybyśmy chcieli wykupic mieszkanie (chodzi mi o to wynajmowane) bo przyszło nam pismo ze mamy mozliwość wykupu, czy wtedy tez mozemu ubiegać sie oMDM.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 01.10.2015 - 07:42

Trudno mi powiedzieć. Postaram się to ustalić.
Ustawa wspomina, że dofinansowanie MdM może uzyskać osoba ubiegająca się o kredyt na "wkład budowlany do spółdzielni mieszkaniowej, wnoszony w celu uzyskania prawa własności mieszkania, na podstawie zawartej ze spółdzielnią mieszkaniową umowy o budowę lokalu". Ten zapis nie dotyczy jednak Waszej sytuacji, bo jest to przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Z drugiej strony wiem, że można wykupić mieszkanie komunalne i skorzystać z MdMu. Jak jest w przypadku spółdzielni? Nie znalazłem żadnych interpretacji Ministerstwa w tym temacie. Jak tylko zdobędę informacje na ten temat – zamieszczę odpowiedź na to pytanie.

Odpowiedz
Anonimowy 01.10.2015 - 08:41

Dokładnie włascicielem mieszkania jest Katowicki Holding Węglowy na rzecz ktorej działa Społka Mieszkaniowa. Tak mamy u umowie najmu.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 01.10.2015 - 09:24

Proszę o kontakt bezpośredni (tel lub mail) musiałbym poznać więcej szczegółów, żeby dokładnie przeanalizować temat.

Odpowiedz
Anonimowy 08.10.2015 - 18:56

Panie Robercie,
Po smierci taty odziedziczylem 1/3 domu, w ktorym jestesmy zameldowani. Czy to wyklucza mnie z programu?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 08.10.2015 - 19:56

Nabycie spadku 1/3 domu nie stanowi przeszkody w ubieganiu się o dopłatę w programie Mieszkanie dla Młodych.

Odpowiedz
Anonimowy 10.10.2015 - 20:33

Witam. Bardzo proszę o poradę. Moja sytuacja wygląda następująco :ja i mąż nabyliśmy mieszkanie na kredyt przed zawarciem małżeństwa i mamy współwłasność. Czy w związku z tym możemy sprzedać mieszkanie i ubiegać się o kredyt w programie Mdm?!dziękuję za szybką odpowiedź.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.10.2015 - 22:21

Witam. Rozumiem, że wspólnie kupiliście to samo mieszkanie? I obecnie razem posiadacie (jako małżeństwo) 100% własności mieszkania. Jeżeli tak jest, to możecie skorzystać z Programu MDM tylko w przypadku, kiedy wychowujecie co najmniej 3 dzieci. Jeżeli nie macie trzech pociech w domu, niestety nie będzie możliwości skorzystania z dopłaty w ramach MDMu.

Odpowiedz
Anonimowy 20.10.2015 - 00:54

Dobry wieczór!
Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu następującej kwestii.
Mamy 3 dzieci i po nowelizacji kwalifikujemy się do dopłaty w programie MdM. Mamy też obecnie mieszkanie spółdzielcze własnościowe, które po zakupie mieszkania w programie MdM chcielibyśmy wynajmować. Rozliczając podatek od najmu na zasadach ogólnych, korzystniej byłoby amortyzować wynajmowane mieszkanie, jeżeli byłoby ono odrębną własnością, a mamy możliwość takiego przekształcenia. Moje pytanie brzmi: czy jeżeli po zakupie mieszkania w programie MdM przekształcimy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (starego) w prawo własności (przed upływem 5 lat od zakupu nowego), to stracimy prawo do dopłaty i będziemy musieli ją zwrócić? A co jeżeli przekształcimy to prawo po złożeniu wniosku o dopłatę, ale przed nabyciem nowego lokalu i jej wypłatą? Czy to się liczy jako nabycie nowego mieszkania i będziemy musieli również zwrócić dopłatę? Lub jej nie dostaniemy? Czy żeby otrzymać (i utrzymać) dopłatę musimy przekształcić to prawo zanim w ogóle złożymy wniosek o dopłatę MdM? A może w ogóle nie ma to znaczenia bo mamy 3 dzieci?
Z góry dziękuję za szybką odpowiedź. To dość pilne bo nowe mieszkanie mamy już upatrzone 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.10.2015 - 08:35

Witaj! Trudne pytanie… Na pewno 3 dzieci nie ma tu znaczenia. W ciągu 5 lat nie można nabyć innego mieszkania (wyjątek – w drodze spadku). Moim skromnym zdaniem jest to przekształcenie prawa, a nie nabycie nowego mieszkania, ale nie znalazłem żadnych interpretacji w tym zakresie.

Sugerowałbym wystąpić z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju pisząc maila na: sekretariatdm[małpa]mir.gov.pl – odpowiadają na maile. Poza tym prześlą interpretację pocztą, więc będzie 100% pewności. Ewentualnie można dokonać przekształcenia przed wystąpieniem o MDM. Wtedy nie widzę już żadnego problemu.

Odpowiedz
Anonimowy 20.10.2015 - 19:37

Dzięki za szybką odpowiedź i za podanego maila!
Tak, ja też natknęłam się na informację, że z puntku widzenia prawa podatkowego przekształcenie własności nie jest nabyciem. Ale nadal nie jestem pewna jak do tego podchodzą w MdM. Wysłałam zapytanie na podany przez Pana adres ale, ponieważ czas nas trochę goni. niezależnie od tego co odpowiedzą zdecydowaliśmy się jednak dla bezpieczeństwa zrobić to przekształcenie jeszcze przed złożeniem wniosku o dopłatę. Wtedy rzeczywiście nie powinno być wątpliwości, a jesteśmy w stanie to załatwić w ciągu 2 tygodni, więc za bardzo nas to nie opóźni. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam!

Odpowiedz
Robert Wasilewski 21.10.2015 - 08:07

Dokładnie, ale nie sugerowałbym się prawem podatkowym – interpretacje dotyczące MDM mogą być trochę inne 🙂 Lepiej mieć 100-tu procentową pewność.
Jeżeli przyjdzie odpowiedź z Ministerstwa proszę się z ze mną i czytelnikami bloga podzielić wiadomością 🙂 Również pozdrawiam.

Odpowiedz
Anonimowy 22.10.2015 - 14:07

Hej, ale są szybcy! Właśnie dziś dostałam odpowiedź z Ministerstwa!
Ich interpretacja zgadza się z tym z prawa podatkowego – czyli przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu we własność nie stanowi nowego nabycia tylko zmianę formy prawnej władania mieszkaniem. Czyli w tej sytuacji sankcje (czyli zabranie dopłaty :)) nie będą miały zastosowania. Jeszcze raz dzięki za pomoc!
PS Ale i tak przekształcimy nasze mieszkanie przed złożeniem wniosku o MdM bo trybiki już poszły w ruch 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 22.10.2015 - 14:31

Wow! A ja czekałem chyba z tydzień kiedyś na odpowiedź 🙁 Fakt, że prosiłem o interpretację zaraz po wejściu nowych przepisów MDM. Teraz może jest już mniej zapytań i szybciej odpowiadają.
W każdym razie dziękuję, że podzieliłaś się z nami informacją. Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Unknown 28.10.2015 - 07:32

A ja.mam pytanie czy MDM można uzyskać kiedy chce się wybudować własny dom?

Odpowiedz
Anonimowy 28.10.2015 - 07:33

Czy MDM można uzyskać kiedy chce się wybudować własny dom?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 28.10.2015 - 12:26

Tak, MDM można uzyskać budując dom. Dopłata ma formę zwrotu części poniesionych wydatków, a dokładniej części VATu za wykonane prace i materiały budowlane.

Odpowiedz
Anonimowy 28.10.2015 - 14:26

Witam Panie Robercie bardzo zainteresował mnie Pana blog jest naprawdę dużo interesujących i przydatnych rzeczy a przede wszystkim jest to napisane prostym językiem który można łatwo zrozumieć 🙂 przejdę do swojej sprawy natomiast mam taka sytuację Mąż przez ok 6 lat prowadził własną działalność w branży budowlanej znalazł ofertę pracy zamknął działalność i rozpoczął pracę w Polskiej firmie budowlanej ale pracuje w Niemczech ale na polskich warunkach i umowie Wypłatę otrzymuje w euro ponieważ uznaliśmy że tak dla nas będzie lepiej minusem w tej całej sytuacji jest to że mąż nie ma umowy na stałe tylko na rok i prawdopodobnie w grudniu znowu będzie przedłużona na rok.Obecnie wynajmujemy mieszkanie ale powoli zaczynamy myśleć o zakupie własnego oczywiście na kredyt moje 1 pytanie brzmi czy wogólę mamy szanse na kredyt jeśli mąż ma umowę na czas określony (jeśli chodzi o wynagrodzenie to nie ma problemu bo w każdej chwili możemy zmienić na złotówki) ja nie pracuje obecnie zajmuję się 2 letnią córką w domu.Przeczytałam Pana artykuł i widzę że mieli byśmy szansę dostać dotację MDM ponieważ spełniamy wszystkie warunki na pewno zdecydowalibyśmy się na mieszkanie na rynku wtórnym ok 65 m Rozpisałam się bardzo ale wierzę że Pan mi doradzi Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 28.10.2015 - 14:42

Witam. Od lipca 2014 kredytobiorcy mogą uzyskać kredyt hipoteczny tylko w walucie, w której uzyskują dochody. W opisanym przypadku wchodzi w grę kredyt hipoteczny w Euro. Niestety, żeby skorzystać z dopłaty w ramach programu Mieszkanie dla Młodych trzeba zaciągnąć kredyt w PLN.

Musiałbym doprecyzować i uściślić kilka informacji, być może udałoby się znaleźć rozwiązanie. Proszę o kontakt na maila lub telefon. Dopytałbym o kilka rzeczy. Dane kontaktowe do mnie w zakładce "Kontakt". Również pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Anonimowy 05.11.2015 - 21:39

Witam Panie Robercie. Chcielibyśmy z mężem wziąć kredyt i postawić pietro na parterowym domu rodziców. Czy MDM uwzględnia także taką sytuację? Bardzo dziękuję za pomoc! Pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 05.11.2015 - 21:46

Witam, niestety nie da rady w MDM-ie 🙁 to będzie rozbudowa domu rodziców.

Odpowiedz
Anonimowy 07.11.2015 - 10:49

Witam,
Ja z moim partnerem spodziewamy się dziecka. Mój partner nie ma żadnej nieruchomości. Ja posiadam nieruchomość 100% własności na mieszkanie wzięte na kredyt w programie "Rodzina na swoim". Po rozwodzie z byłym mężem mieszkanie zostało przepisane na mnie. Na razie nie planujemy ślubu. Czy skoro urodzi nam się dziecko to partner może skorzystać z programu MDM i z 15% dopłaty. Dodam, że partner uzna dziecko przed jego urodzeniem.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 07.11.2015 - 12:31

Witaj,
Ustawa o MDM określa: „osoba samotnie wychowująca dziecko – jedno z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację lub osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun samotnie wychowuje dziecko lub dzieci”

W razie spornych sytuacji trzeba będzie udowodnić, że Partner faktycznie samotnie wychowuje dziecko.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 07.11.2015 - 12:33

Nie chodzi tutaj tylko o uznanie dziecka, ale faktyczne wychowywanie dziecka.

Odpowiedz
Anonimowy 07.11.2015 - 13:23

Dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź.

Odpowiedz
Anonimowy 10.11.2015 - 18:29

Witaj Robercie 🙂
Chciałbym rozwinąć zasygnalizowany już wątek kupna mieszkania z dopłata MDM i dalszej własności tego mieszkania.
Sytuacja jest taka, że razem z partnerka nie mogę wziąć udziału w programie MDM ponieważ ja już posiadam kawalerkę. Więc moje pytanie jest takie: Czy jak moja partnerka kupi mieszkanie z dopłata MDM , weźmie kredyt np. na 15 lat a po roku od zakupu mieszkania bierzemy ślub i będziemy razem spłacać przez kolejne 14 lat wiec czyje będzie to mieszkanie? Czy po 5 latach spłacania kredytu będzie mogła zrobić mnie współwłaścicielem mieszkania?

Z góry dziękuję za odpowiedz. Pozdrawiam Marcin

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.11.2015 - 20:16

Witaj Marcinie 🙂
Po ślubie Partnerka może rozszerzyć wspólność ustawową, dzięki temu będziecie razem posiadali mieszkanie, jako małżonkowie. I w takim przypadku nie trzeba będzie czekać 5 lat 🙂
W ciągu 5 lat od zakupu osoba, która dokonała zbycia prawa własności lub współwłasności tego mieszkania musi zwrócić część dopłaty. Obostrzenie to nie dotyczy jednak wspomnianego rozszerzenia wspólności ustawowej.

Tak więc po ślubie małżonek może być współwłaścicielem mieszkania (na zasadzie wspólności ustawowej, potocznie mówiąc – wspólności małżeńskiej) bez konsekwencji zwrotu dopłaty.
Również pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 27.11.2015 - 14:08

Podłączę się bo cały czas nie mogę znaleźć odpowiedzi na takie pytanie a wniosek chyba płynie ten sam-bierzemy kredyt jako narzeczeństwo, właścicielem jest w tym wypadku jako singiel mój narzeczony, a po ślubie w lipcu ustanawia on współwłasność i od tego momentu jesteśmy wspólnie właścicielami mieszkania kupionego w ramach MDM? Nas nie dotyczą żadne ograniczenia, bo żadne z nas nie posiada mieszkania.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 27.11.2015 - 14:42

Tak, ale muszę doprecyzować: narzeczony, a właściwie już świeżo upieczony mąż 😉 rozszerza wspólność ustawową. Potocznie mówiąc "dopisuje" żonę do majątku.
Bynajmniej nie należy tego mylić z ustanowieniem współwłasności – to nie wchodzi w grę, bo stracimy dofinansowanie.
Ustanowienie współwłasności a rozszerzenie wspólności ustawowej (małżeńskiej) to dwa różne pojęcia.

Odpowiedz
Anonimowy 19.11.2015 - 09:00

p.Robercie chciałam podziękować za polecanie p.Sylwii. Już jestem po przyznaniu kredyt, a p.Sylwia stanęła na wysokości zadania choć jak wie Pan moja sprawa nie była łatwa 🙂 Życzę samych sukcesów i pozdrawim! Ania Wysocka

Odpowiedz
Robert Wasilewski 21.11.2015 - 14:36

Cieszę się, że mogłem pomóc Pani Aniu. Również pozdrawiam
PS: A nie mówiłem… 😉

Odpowiedz
Anonimowy 29.11.2015 - 18:52

Witam
Czy bedac rodzicami trojki dzieci i posiadajac dom jednorodzinny o powierzchni 138m2 mozna sie ubiegac o dofinansowanie na kupno mieszkania do 65m2. Jednoczenie chcielibysmy zatrzyma dotychczasowy dom.
Chcielibysmy aby w niedalekiej przyszlosci mogly zamieszkac w tym mieszkaniu nasze dzieci.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 29.11.2015 - 19:20

Witam,
Jako rodzice 3 dzieci możecie kupić mieszkanie. Nowelizacja ustawy MDM dopuszcza taką możliwość.
Co do dalszej części trudno jest mi w tej chwili odpowiedzieć. Sugerowałbym złożyć zapytanie do Ministerstwa.

Pojawia się pytanie – czy w tym mieszkaniu będziecie mieszkać? Program MDM służy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych. W ciągu 5 lat nie można mieszkania wynająć, użyczyć, sprzedać, zmienić sposób użytkowania uniemożliwiający zaspokajanie własnych potrzeb
mieszkaniowych itp.

Jeżeli będziecie w dalszym ciągu mieszkać w domu to nie spełnicie warunków ustawy – to tak moim skromnym zdaniem. Nie jestem do końca pewien i nie znalazłem przekonujących interpretacji w tym temacie. Sugeruję więc napisać maila na:
sekretariatdm@mir.gov.pl

Ministerstwo szybko i sprawnie odpowiada i będziecie mieli 100-procentową pewność.

Przy okazji, jeżeli uzyskacie odpowiedź – bardzo proszę o podzielenie się nią z nami 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 29.11.2015 - 19:44

Dzieki Robert za szybka odpowiedz, gdy bede mial odpowiedz z Ministerstwa napewno ja opublikuje.

Odpowiedz
Anonimowy 02.12.2015 - 09:52

Mam pytanie. Ponieważ chciała bym z partnerem kupić dom z mdm. Nasza sytuacja jest taka nie mamy ślubu ja mam dziecko z innego związku a z tym partnerem 1 dziecko i jestem w ciąży. moje pytanie jak załatwić mdm?czy zaliczają si 2 dzieci czy 1 przy tym jak partner będzie występował o mdm .czy jak ja nie pracuje czy mogę wystąpić o dofinansowanie a partner był kredytobiorca?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 04.12.2015 - 08:15

Witaj, jeżeli Ty wychowujesz dziecko z poprzedniego związku i również obecne to najlepiej, żebyś Ty wystąpiła o MDM, a partner byłby współkredytobiorcą. Wtedy uzyskacie większe dofinansowanie.
W innym przypadku dziecko z poprzedniego związku nie będzie wliczane, jeżeli partner będzie ubiegał się o MDM.

Odpowiedz
monika nowak 14.01.2016 - 06:35

Bardzo dziękuję za odp.I pozdrawiam

Odpowiedz
Anonimowy 04.12.2015 - 15:56

Witam Panie Robercie. Posiadam z żoną dzialke budowlanom i miałby to być nasz wkład własny, czy przez to nie możemy starać się o otrzymanie dofinasowania z programu mdm. A mamy troje dzieci.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 04.12.2015 - 18:45

Witam, można do mnie po imieniu 🙂
Dopłaty do budowy domu mają charakter zwrotu części poniesionych wydatków na budowę. A dokładniej, zwrotu części VATu. Pisałem o tym trochę wyższej, w komentarzu z 3 września.

Kwota zwrotu wynosi 65,22% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 mkw2powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych.

Maksymalny zwrot wynosi obecnie około 33 tys. złotych. Nie jest to wiele, w porównaniu np. gdybyście kupowali dom i korzystali ze "standardowego" MDMu, zwłaszcza przy 3 dzieci. Chyba, że mieszkacie w gminie, gdzie limity są bardzo niskie, wtedy różnice faktycznie nie byłyby zbyt duże.

Odpowiedz
Anonimowy 10.12.2015 - 07:48

Witam,
Mam pytanie, chciałbym kupić mieszkanie w programie MDM do kredytu chce przystąpić z moją partnerką (ona posiada już mieszkanie nabyła w formie darowizny) czy po uzyskaniu kredytu jeżeli będziemy małżeństwem mogę przenieść na nią połowę udziałów w mieszkaniu? Czy nie utracę prawa do dofinansowania jeżeli zadzieje się to w pierwszych 5 latach?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.12.2015 - 14:51

Witaj,
Poruszyłeś dwie kwestie. Przenieść połowę udziałów… nie można. Można natomiast rozszerzyć tzw. wspólność ustawową (małżeńską), a to nie to samo, choć efekt jest podobny 🙂

Druga sprawa dotyczy partnerki (przyszłej żony), która posiada już mieszkanie. Od razu zaznaczam, że nie jestem pewien i warto wystąpić do ministerstwa o interpretację. Jak pisałem we wcześniejszych komentarzach – wysyłamy maila i dość szybko odpowiadają w Ministerstwie.
Wydaje mi się, że można rozszerzyć wspólność ustawową. To Ty musisz spełniać warunki (nie być właścicielem innego mieszkania w trakcie ubiegania się o MDM, jak również w ciągu 5 lat nie możesz nabyć kolejnego mieszkania). Ten warunek spełniasz. Po ślubie, przy rozszerzeniu wspólności ustawowej w ustawie nie ma żadnych zapisów, że współmałżonek nie może być właścicielem innego mieszkania.
Ale, jak napisałem – lepiej poprosić o interpretację – wtedy będziesz miał pewność. Zawsze można też poczekać 5 lat…

Odpowiedz
Anonimowy 10.12.2015 - 16:17

W przypadku rozdzielczości majątkowej małżonków czy może tylko jedno z nich kupić w programie mdm mieszkanie na wyłączną własność?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.12.2015 - 16:33

Niestety, nie.

Odpowiedz
Anonimowy 10.12.2015 - 20:05

Witam.Jestem w związku małżeńskim i posiada 2 dzieci.Od dłuższego czasu nie mieszkam z mężem(mąż nie godzi się na rozwód ani separacje) czy w takim wypadku mogłabym starać się o dofinansowanie z MDM jako osoba samotna?Dodam,że po ślubie zostałam przy swoim panieńskim nazwisku.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 11.12.2015 - 08:55

Przykro mi, ale nie będzie takiej możliwości. W dalszym ciągu jesteś w związku małżeńskim, a w takim przypadku nabywcą w programie Mieszkanie dla Młodych może być tylko obje małżonków.

Odpowiedz
Unknown 12.12.2015 - 15:46

Witam jestem jeszcze studentem w październiku 2016 bierzemy ślub razem z moją narzeczoną. Mam pytanie czy jest jakakolwiek szansa na dostanie kredytu MDM na małe mieszkanie około 30m2 (przy 50% wkładzie własnym czyli kredyt do spłaty wynosiłby około 90 000zł)przy braku dochodów (lub dochodach nieregularnych ma umowie o dzieło) leczy jeżeli rodzice z dobrymi dochodami byliby naszymi żyrantami?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 12.12.2015 - 18:19

Witaj, rodzice mogą "podnieść" zdolność kredytową swoimi dochodami. W przypadku kredytu hipotecznego będą współkredytobiorcami. Przystąpią z Wami do kredytu, ale nie będą współwłaścicielami mieszkania.
Tak więc jeżeli rodzice posiadają wymagane na odpowiednim poziomie dochody szansa na kredyt MDM jest jak najbardziej.

Warto zwrócić ewentualnie uwagę na wiek rodziców, który może być ograniczeniem w uzyskaniu dłuższego okresu kredytowania. Zazwyczaj wiek kredytobiorcy plus okres kredytowania nie może przekroczyć 70-75 lat w zależności od banku. Choć zdarzają się też takie banki, gdzie ten okres może wynosić nawet 80 lat, czyli 50-latek może otrzymać kredyt hipoteczny na okres 30 lat.

Odpowiedz
Anonimowy 18.12.2015 - 11:06

Witam,
Moja sytuacja wygląda następująco.
Jestem matką samotnie wychowującą dziecko. Ojciec dziecka, mój były partner chce sprzedać mieszkanie, ja osobiście nigdy nie byłam w danym mieszaniu meldowana. Czy mogę korzystając z programu MDM i odkupić od niego mieszkanie? Czy fakt, że mieszanie należy do ojca mojego dziecka nie stanowi przeszkody w uzyskaniu 15% dotacji?
Uprzejmie proszę o opinie.

Odpowiedz
Anonimowy 28.12.2015 - 17:14

Witam wszystkich serdecznie!
Nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi na moje pytanie: Czy jeżeli kupiłem mieszkanie na rynku wtórnym 28 Maja 2015 bo nie było mnie stać na rynek pierwotny to czy teraz po nowelizacji ustawy o rynku wtórnym mogę się ubiegać o dofinansowanie z MDM na to konkretnie mieszkanie?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 28.12.2015 - 20:17

Witaj, jeżeli już jesteś właścicielem mieszkania to niestety nie możesz ubiegać się o MDM. Wyjątek to tylko osoby wychowujące przynajmniej 3 dzieci.

Odpowiedz
Anonimowy 05.01.2016 - 14:08

Witaj Robercie,

ciekawy artykuł, ale jeszcze ciekawsze są wątki w komentarzach. Gratuluję!

Mamy z żoną 2 dzieci, 3 w drodze. Posiadamy działkę budowlaną na której chcielibyśmy wybudować dom. Co prawda podpisaliśmy już umowę kredytową bez mdm, ale budowy jeszcze nie rozpoczęliśmy. Może da się jeszcze skorzystać z MDM?

Co ważne posiadaliśmy mieszkanie, które sprzedaliśmy 6 lat temu – czy to nas wyklucza?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Bartek

Odpowiedz
Robert Wasilewski 06.01.2016 - 19:40

Dziękuję Bartku za miłe słowa 🙂
Jeżeli posiadaliście mieszkanie w przeszłości – dwójka dzieci wyklucza z ubiegania się o MDM.
Rozumiem, że skoro uzyskaliście kredyt budowlano-hipoteczny to posiadacie już pozwolenie na budowę lub dokonaliście zgłoszenia budowy wg nowego prawa budowlanego obowiązującego od 28.06.2015.
Jeżeli więc uzyskaliście pozwolenie na budowę lub dokonaliście zgłoszenia budowy wychowując 2 dzieci, to niestety nie będzie możliwości ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na budowę (MDM w przypadku budowy domu ma charakter zwrotu części VATu, a nie bezpośredniej dopłaty, o czym już pisałem).
Gdybyście w dniu wydania pozwolenia na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy wychowywali 3 dzieci, spokojnie moglibyście uzyskać MDM.

Również pozdrawiam RW

Odpowiedz
Anonimowy 07.01.2016 - 13:18

Witam,

Wyczytałam w powyższym poście, że z dopłat w ramach programu Mieszkanie dla Młodych będą mogły skorzystać osoby, które nie przekroczyły wieku 35 lat. W lutym br. obchodzę 35 urodziny, czy zatem muszę się spieszyć ze złożeniem wniosku do dnia ukończenia ów wieku, czy mam czas do końca roku kalendarzowego? Pozdrawiam Magda

Odpowiedz
Robert Wasilewski 07.01.2016 - 13:26

Witaj Magdo,
W ustawie zapisane jest dokładnie:
"…złożył wniosek o dofinansowanie wkładu własnego najpóźniej do końca roku kalendarzowego, w którym ukończył 35 lat"

Tak więc masz czas do końca 2016 roku. Również pozdrawiam

Odpowiedz
joasia11 11.01.2016 - 14:30

Witam panie Robercie chciałam się zapytać jak odpowiednio wybrać dom do kupna w MDM. Wiele domów ma podany wymiar całkowity i użytkowy oraz cenę za metr kwadratowy. Przykład: Dom powierzchni użytkowej 104,7m2, całkowitej około 160m2, posadowiony na działce 702m2. Cena 450 000 zł (2 813 zł/m2). Czy taki dom kwalifikuje się do kupna z rynku wtórnego przez rodzinę z trójką dzieci? jak w takim przypadku patrzy się na cenę za m2? Czy 450 000 dzielimy na 160 czy na 104? Pozdrawiam Joanna.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 11.01.2016 - 14:45

Witam, można śmiało do mnie po imieniu 🙂
W przypadku programu Mieszkanie dla Młodych brana jest pod uwagę powierzchnia użytkowa domu/mieszkania. W podanym przykładzie pow. uż. wynosi 104,70 mkw – więc się mieścimy (przy 3 dzieci limit dla domu wynosi 110 mkw).

450.000 dzielimy przez 104,7 i sprawdzamy czy mieści się w limicie cenowym. Również pozdrawiam.

Odpowiedz
aleksiej 05.02.2016 - 09:17

Witam,
Jesteśmy małżeństwem od kilku miesięcy przy czym moja żona jest Polka a ja pochodzę z Białorusi, na ten moment mam wydaną kartę stałego pobytu na 3 lata do przodu. W Polsce przebywam od 16 lat i nie mam obywatelstwa polskiego. Czy możemy skorzystać z programu MDM?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 12.02.2016 - 12:02

Witaj,
Przepraszam, że tak długo czekałeś na odpowiedź, ale musiałem dokładnie potwierdzić informację, o którą zapytałeś. Odpowiadając na pytanie – tak, możecie skorzystać z programu Mieszkanie dla Młodych. Fakt, że nie posiadasz polskiego obywatelstwa nie stanowi przeszkody.

Odpowiedz
Edyta 17.02.2016 - 18:23

Mam nie typowe pytanie . Jestem rodzicem syna który ma,18lat i się uczy . Czy jako rodzić mogę starać się o zakup mieszkania z programu MDM ,czy syn musi pracować i dopiero może starać się o mieszkanie jako singiel. Proszę o odpowiedzi.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 17.02.2016 - 21:22

Edyto nie wiem w jakim wieku jesteś i czy jesteś właścicielem innego mieszkania itp. Tak więc nie wiem, czy Ty możesz się ubiegać o MDM.
Natomiast pełnoletni syn może ubiegać się o dopłatę w ramach programu MDM (o ile nie jest i nie był w przeszłości właścicielem mieszkania). Nie musi pracować i uzyskiwać dochodów. Musi jednak zaciągnąć kredyt MDM.
Konstrukcja może być taka:
Syn kupuje mieszkanie i tylko on będzie właścicielem, Ty z synem przystępujesz do kredytu, żeby przed bankiem wykazać się zdolnością kredytową. Jeżeli Twoje dochody będą wystarczające dla Was obojga, to nie widzę problemu.

Odpowiedz
Zuzanna 17.02.2016 - 21:22

Witam
Jestesmy małzenstwem ale nie mamy jeszcze dzieci.
Mamy działke budowlaną i będziemy budowac domek 99,4 m2, własnie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę. Czy możemy liczyc na dopłate MDM
Pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 17.02.2016 - 21:57

W przypadku budowy domu dopłata MDM ma formę zwrotu części VATu za wykonane prace i materiały budowlane. Rozliczane jest to za pośrednictwem Urzędu Skarbowego. Zerknij proszę trochę wyżej na mój komentarz z 4 grudnia 2015 – odpowiadałem już na to pytanie. Również pozdrawiam

Odpowiedz
monika nowak 19.02.2016 - 08:30

Dzień dobry.moje pytanie to czy bank daje dofinansowanie w mdm tylko do domu czy wlicza całą działkę np 0.5h + dom.moje 2pytanie czy dom musi być od razu do zamieszkania czy może być do remontu.I jakie musi mieć media aby dostać dofinansowanie. Starałam się o kredyt hipoteczne i dofinansowanie mdm do domu 70 m2 oraz działka 53 ar. Dom do remontu.woda ze studni i brak kanalizacji i szamba. Dlaczego dostałam odmowę takiego kredytu. Z góry dziękuję za szybką odpowiedź .MONIKA

Odpowiedz
Robert Wasilewski 19.02.2016 - 10:40

Dzień dobry Moniko,
Przy zakupie bank bierze się całość: dom + działka. Nie znam szczegółów sprawy, nie wiem w jakim banku, więc trudno mi odpowiedzieć na pytanie nr 2. Doradca kredytowy nie podał powodu odmowy kredytu? Moim skromnym zdaniem odmowa kredytu mogła wynikać ze stanu technicznego budynku budynku. Jeżeli kredyt hipoteczny miał być tylko na zakup domu to na 90% taki był powód decyzji odmownej. Możesz zadzwonić do mnie, to dopytam o szczegóły.

Odpowiedz
monika nowak 19.02.2016 - 19:07

A czy dzialka rolna wlicza się w mdm

Odpowiedz
Robert Wasilewski 21.02.2016 - 20:23

Zakup działki nie podlega dofinansowaniu w ramach programu Mieszkanie dla Młodych, bez względu czy jest to działka budowlana czy rolna.
W grę wchodzą tylko nieruchomości mieszkalne: mieszkania, domy, spółdzielcze własnościowe prawa…
Mówiąc obrazowo – na działce nie da się zamieszkać (teoretycznie) :-), a MDM, jako to ładnie ujęto ma służyć zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych.

Odpowiedz
Dorota 03.03.2016 - 21:49

Hej Robert,
mam pytanie: Czy w ramach programu MdM można dostać kredyt mieszkaniowy „Mieszkanie dla Młodych” na budowę domu jednorodzinnego systemem gospodarczym? Czytałam na kilku już stronach jednak nadal nie wiem… i jeszcze jedno pytanie tak z ciekawości: Czy możliwe jest podpisanie umowy deweloperskiej bez udziału notariusza (bez zachowania formy aktu notarialnego)?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 04.03.2016 - 19:06

Cześć Doroto,
MDM w przypadku budowy domu ma charakter zwrotu części VATu i „załatwia” się to w Urzędzie Skarbowym. Nie trzeba zaciągać w tym celu kredytu hipotecznego z MDM (jak to ma miejsce w przypadku zakupu mieszkania lub domu). Informacje znajdziesz w rozdziale 4 ustawy o MDM. Podrzucam link do ustawy MDM: ustawa Mieszkanie dla Młodych. Ściągnij sobie ten ostatni – tekst ujednolicony i tam od strony nr 20 jest wspomniany rozdział 4. Miłej lektury 😉

Co do umowy deweloperskiej – umowa deweloperska musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Mówi o tym art. 26 p.1, ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (potocznie nazywanej ustawą deweloperską). Cytuję ww artykuł: „Umowę deweloperską zawiera się w formie aktu notarialnego”

Czasami mylnie traktuje się, że z deweloperem można podpisać „zwykłą” umowę, nie w formie aktu notarialnego. Ma to zazwyczaj miejsce, kiedy deweloper zakończył już budowę – lokal mieszkalny lub dom posiada już pozwolenie na użytkowanie. Ale w takiej sytuacji (po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie) nie podlega ustawie deweloperskiej, wiec nie ma mowy o umowie deweloperskiej.

Odpowiedz
Agnieszka 18.03.2016 - 01:23

Witam
Czy zakup mieszkania nie komunalnego tylko w prywatnej kamienicy 45m2 nie pozwala na skorzystanie z MDM? Czy jest jakis inny program dla osob samotnych mlodych….
bardzo dziekuje

Odpowiedz
Robert Wasilewski 18.03.2016 - 12:51

Rozumiem, że chodzi o zakup od os. prywatnej? Tak, Program Mieszkanie dla Młodych od września 2015 obejmuje rynek wtórny.
Na dzień dzisiejszy nie ma innych tego typu programów.

Odpowiedz
Grażyna 18.03.2016 - 21:54

Witam.
Mamy z mężem 3 dzieci i niewielkie mieszkanie, które mąż otrzymał jako darowiznę od rodziców. Mamy okazję zakupić piętro w domu jednorodzinnym od dalszej rodziny i chcielibysmy skorzystać z dopłaty w ramach MDM. Czy są jakieś szanse na uzyskanie kredytu na część nieruchomości lub zastawienie pod hipotekę naszego obecnego mieszkania i uzyskania dopłaty?
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.03.2016 - 20:48

Witaj,
Niestety, w przypadku programu Mieszkanie dla Młodych udziały w nieruchomości nie wchodzą w grę. Może jest możliwość przekształcenia piętra w lokal mieszkalny? Wtedy dopłata MDM byłaby możliwa. Wyodrębnienie własności lokalu z domu nie zawsze jest możliwe i wymaga trochę formalności.

Odpowiedz
Grażyna 21.03.2016 - 08:07

Dziękuję za odpowiedź. Dom jest duży, dwupiętrowy wiec wydaje mi się ze udało by się wyodrębnić osobny lokal spełniający warunki ustawy o własności lokali. Mam tylko wątpliwości co do wspólnej klatki schodowej. Czy jest wymóg posiadania całkiem odrębnego wejścia?
Drugą kwestią jest to, że może być trudniej uzyskać kredyt na taki lokal, dlatego pomyślałam że mogliśmy zastawić pod hipotekę obecne mieszkanie, bo nie mamy zamiaru go sprzedać. Nie znalazłam informacji czy ustawa o MDM dopuszcza bądź wyklucza taką możliwość. Na infolinii banku PKO BP tez nie uzyskałam jednoznacznej odpowiedzi.
Czy spotkał się Pan z taką sytuacją?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 21.03.2016 - 22:17

Wspólna klatka nie powinna stanowić problemu. Podobnie ma się rzecz na przykład z budynkami wielorodzinnymi, gdzie z klatki schodowej wchodzi się do poszczególnych lokali. Problemem może być np. wspólny korytarz, który w dodatku znajduje się w lokalu, ale służy „przejściu” do drugiego lokalu – to przeczy samodzielności. Trudno mi się wypowiedzieć, nie znając specyfiki i nie widząc domu.

Co do drugiego pytania. Jeżeli będzie sprzedawany lokal mieszkalny ustanowiony zgodnie z obowiązującym prawem to nie powinno być problemu. Gdyby jednak bank z różnych względów nie przyjął takiego zabezpieczenia – teoretycznie można ustanowić hipotekę na innej nieruchomości. Nie miałem jednak takiego przypadku przy MDMie. Ustawa o MDM w tym względzie nie ogranicza hipoteki do nabywanej nieruchomości.

Z drugiej strony na wniosku kredytowym o kredyt hipoteczny MDM we wspomnianym PKO BP, faktycznie nie ma rubryki dot. zabezpieczenia „inna nieruchomość” jest tylko „kredytowana nieruchomość”. Przy „standardowym” kredycie hipotecznym jest takie miejsce na wniosku. Myślę, że to może wynikać z wewnętrznych przepisów banku, a nie z ustawy MDM.

W przypadku innych banków udzielających kredytów z dopłatami MDM na wniosku jest możliwość wpisania innego zabezpieczenia, niż przedmiot kredytowania (kupowana nieruchomość) – tak na szybko sprawdziłem wnioski w Pekao, BZ WBK – na pewno jest 🙂

Odpowiedz
Grażyna 22.03.2016 - 10:35

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Lokal stanowi całe piętro w domu, więc oprócz klatki schodowej nie ma żadnych wspólnych części, które uniemożliwiały by jego wyodrębnienie.
Co do zabezpieczenia faktycznie trzeba by sprawdzać warunki w poszczególnych bankach. Może mógłby Pan polecić sprawdzonego doradcę w okolicach Nowego Sącza? Pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 22.03.2016 - 15:46

Bardzo proszę. Niestety nie znam osoby godnej polecenia w Nowym Sączu. Najbliżej to w Krakowie mogę polecić doradcę – za to świetnego i doświadczonego. Również pozdrawiam.

Odpowiedz
Michał 07.04.2016 - 16:50

Jak ma się sprawa z zakupem mieszkania w przypadku gdy w raz z żoną mamy troję dzieci. Posiadamy mieszkanie 3 pokojowe 60m2 ( pełna własność z kw) + kawalerkę którą kupiliśmy lata temu ok 25m2 w kredycie hipotecznym który jest jeszcze spłacany. Planujemy sprzedać te większe, kupić drugą kawalerkę ( za gotówkę), tym sposobem staniemy się właścicielami dwóch nieruchomości. Pozostałe środki ulokował bym w zakup mieszkania z rynku wtórnego ok 80m2. Czy jako posiadacz dwóch mieszkań, ojciec trojga dzieci, mąż mogę starać się o dofinansowanie MDM na zakup używanej nieruchomości?
Na razie z tego co się doczytałem to możemy być właścicielami jakiejś nieruchomości – mieszkania- ale czy dwóch?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 08.04.2016 - 11:51

Witaj Michale,
W nowelizacji ustawy o MDM nie ma żadnych informacji, czy można być właścicielem jednego mieszkania czy dwóch. Dlatego też nie widzę problemu, żeby starać się o zakup np. trzeciego mieszkania i uzyskać dopłatę MDM 🙂

Poza tym na stronach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa również jest potwierdzenie tego, co napisałem powyżej. Cytuję:
„Jeśli wychowujesz co najmniej troje dzieci, możesz otrzymać dofinansowanie na zakup drugiego lub kolejnego mieszkania. Pamiętaj, że dofinansowanie z programu MdM możesz otrzymać tylko raz.”
Link do tej strony: http://mib.gov.pl/2-czy_moge_skorzystac_z_MdM.htm (napisane zaraz pod trzecią niebieską ramką).

Odpowiedz
Michał 08.04.2016 - 20:50

Panie Robercie dziękuje za odpowiedź.
Zdecyduję się na ten krok i zakupię tą drugą kawalerkę – dla dzieci na przyszłość, a sami skorzystamy z programy MDM dla dużych rodzin. Miłego wieczoru.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 09.04.2016 - 10:31

Bardzo proszę. Pewnie – skoro można uzyskać dofinansowanie z MDMu, dlaczego nie skorzystać…

Odpowiedz
qwerty 20.04.2016 - 10:54

Szkoda. Teraz tylko czekać na mieszkanie dla młodych w 2017 🙁

Odpowiedz
Edyta 15.06.2016 - 20:15

Witaj, mam pytania odnośnie MDM a mianowicie wiem że jeżeli mamy z mężem 3 dzieci i pomimo tego że mamy obecnie mieszkanie na kredyt to możemy skorzystać z tego programu ale czy jesli kupie mieszkanie z MDM a jeszcze w tym samym roku będę chciała kupić na kredyt działkę budowlaną i zaciągnąć kredyt na budowę domu to czy kredyt z MDM nie zamyka mi tej możliwości ?
Poza tym jesli posiadam kredyt z MDM to czy moge w przeciągu pierwszych 5 lat go nadpłacać /jednorazowo nadpłacić ? Jesli tak to czy sa jakieś obostrzenia względem terminu bądź kwoty ?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 16.06.2016 - 11:04

Witaj Edyto,
Odpowiedziałem na Twoje pytanie, zadałaś je już w innym miejscu na blogu – może nie zauważyłaś odpowiedzi. Ale nie ma problemu. Napiszę raz jeszcze 🙂

Jeżeli macie trójkę dzieci to to możecie kupić drugie mieszkanie i skorzystać z programu Mieszkanie dla Młodych. Warunek MDMu, że nie można mieć obecnie ani w przeszłości mieszkania nie dotyczy osób/rodzin, które wychowują 3 dzieci – jak słusznie zresztą napisałaś.

Co do drugiego pytania mam wątpliwości, muszę „doczytać” :). Jest zapis, że w ciągu 5 lat nie można nabyć kolejnej nieruchomości. Nie jest zapisane, co w przypadku osób wychowujących 3 dzieci, ale moim zdaniem takie ograniczenie może wystąpić po skorzystaniu z Programu MDM nawet dla osób z 3 dzieci. Postaram się uściślić to jeszcze później.
Zakup działki nie stanowi jednak przeszkody. Nie jest to ani lokal mieszkalny, ani dom mieszkalny – tak więc spokojnie po skorzystaniu z dopłaty MDM możecie taką działkę kupić i nawet skorzystać z kolejnego kredytu hipotecznego (standardowego, jak to określiłaś).

Ostatnia Twoje pytanie… Kredytu MDM nie można dowolnie nadpłacać. Reguluje to nowelizacja ustawy, która obowiązuje od 01.09.2015. Jeżeli w ciągu 5 lat nadpłacisz więcej niż kwota uzyskanego dofinansowania to będziesz musiała zwrócić część dofinansowania MDM, proporcjonalnie do okresu, w którym nastąpi to zdarzenie (przekroczenie limitu nadpłaty). W ustawie MDM w art. 14 jest to zapisane dokładnie tak:”dokonał wcześniejszej spłaty całości kredytu, o którym mowa w art. 3, lub jego części przekraczającej wysokość udzielonego dofinansowania wkładu własnego”.

Odpowiedz
Edyta 16.06.2016 - 15:33

Omylkowo wstawiłam to samo zapytanie dwa razy, przepraszam. I dziekuje za szybka odpowiedź. W temacie „wątpliwym” napisze o interpretacje. Pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 16.06.2016 - 16:07

Nic się nie stało 🙂
Maila do Ministerstwa w sprawie MDMu możesz śmiało kierować na sekretariatdm[małpa]mir.gov.pl. Dość szybko odpowiadają.
Jeżeli uzyskasz odpowiedź – podziel się proszę z nami, być może przyda się innym czytelnikom bloga. Pozdrawiam

Odpowiedz
Edyta 21.06.2016 - 22:06

I oto ich komentarz –

Dofinansowanie wkładu własnego może zostać udzielone w odniesieniu do mieszkania, które służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych nabywcy. Wobec nabywcy, który nie dopełni tego warunku, czyli nie będzie faktycznie mieszkał w zakupionym przy udziale środków MdM mieszkaniu, jest możliwość wyciągnięcia konsekwencji karnych i finansowych (art. 14-16 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi). Natomiast ustawa nie wymaga, aby posiadane już mieszkanie zostało zbyte.

Ustawa wymienia katalog przypadków, których wystąpienie w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania wiąże się z obowiązkiem poinformowania banku kredytującego oraz dokonania zwrotu części dofinansowania. Jednym z nich jest uzyskanie prawa własności lub współwłasności innego mieszkania (z wyłączeniem uzyskania tego prawa w drodze spadku). Natomiast zakup działki budowlanej i rozpoczęcie budowy domu nie spowoduje ww. konsekwencji. Dopiero zakończenie budowy i oddanie do użytkowania domu przed upływem 5-letniego okresu będzie wymagało zwrotu części wsparcia.

W komentarzu nie ma wzmianki dot. 3 dzieci czyli tworzący ustawę nie przewidział osobnej drogi w przypadku chęci zakupu kolejnych nieruchomosci po skorzystaniu z MDM przez rodziców potrójnej gromadki 🙂

Robert Wasilewski 23.06.2016 - 08:31

Dziękuję Edyto za informacje. To teraz mamy jasność 🙂 Jeszcze raz dziękuję, że podzieliłaś się z nami informacjami uzyskanymi z Ministerstwa.
Pozdrawiam 🙂

Krzysztof 24.09.2016 - 20:53

Witam

Kilka miesięcy temu moja wtedy narzeczona wzięła kredyt i zakupiła Nasze mieszkanie w którym teraz razem mieszkamy bo już jesteśmy po ślubie.
Jestem razem z nią zameldowany w tym mieszkaniu.
Czy trzeba to gdzieś zgłosić bo czytałem w poprzednich komenatrzach ze wystarczy rozszerzenie wspólności ustawowej ustalić tak?
Gdzie to się składa i czy są jakieś koszty rozszerzenia tej wspólności?
Pozdrawiam Krzysztof

Odpowiedz
Robert Wasilewski 25.09.2016 - 21:28

Witaj,
Zamieszkanie w mieszkaniu żony (bo oficjalnie jest jej własnością) to jedna kwestia, natomiast rozszerzenie wspólności majątkowej to zupełnie inna sprawa. Rozszerzenie wspólności majątkowej powoduje, że właścicielem mieszkania będziecie Wy, jako małżeństwo. I rozumiem, że o to Ci chodziło. Czynności tej należy dokonać u notariusza. Wiąże się z tym m.in. zmiana zapisów w dziale II księgi wieczystej nieruchomości. Domyślam się, że mieszkanie żony jest jednocześnie zabezpieczeniem kredytu hipotecznego, dlatego sugerowałbym najpierw zwrócić się do banku z informacją, że żona (kredytobiorca) chce takiej czynności dokonać. Najlepiej zwrócić się w formie pisemnej i poczekać na odpowiedź z banku. Wtedy będziecie mieli na piśmie stanowisko banku. Nie załatwiałbym tego rozmową z doradcą w banku.

Nie sądzę, żeby bank robił jakiekolwiek problemy, ale zazwyczaj w umowach kredytowych są zapisy, że o istotnych sprawach bank powinien być poinformowany. Zmiana własności w II dziale księgi wieczystej jest istotną rzeczą dla banku – możesz sprawdzić zapisy w umowie kredytu, o czym bank chce być informowany.
Również pozdrawiam

Odpowiedz
Artur 08.10.2016 - 20:16

Witam,
jestem singlem, spełniam wszystkie wymagania by uzyskać dofinansowanie MDM, zakładam, że przed ślubem uda mi się dokonać wszystkich formalności i będę już korzystał z tego programu, jednak czy po ślubie stracę dofinansowanie lub będę musiał zwrócić jakieś pieniądze z tytułu tego, że moja przyszła żona jest posiadaczem domu w stanie surowym tytułem spadku, który planuje sprzedać.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 10.10.2016 - 08:10

Witaj Arturze,
Pamiętaj, że to Ty, jako beneficjent programu Mieszkanie dla Młodych musisz spełnić warunki. Przedmioty majątkowe nabyte przed ślubem wchodzą do majątku osobistego każdego z małżonków i zgodnie z art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego nie wchodzą do majątku wspólnego.

To samo dotyczy więc domu nabytego/odziedziczonego przez Twoją przyszłą żonę – to jej majątek osobisty. Jeżeli skorzystasz z programu MDM, w ciągu 5 lat nie nabędziesz innej nieruchomości, nie wynajmiesz kupionego mieszkania, nie sprzedasz go itd… jednym słowem spełnisz warunki MDMu to nie musisz się obawiać.

Odpowiedz
Katarzyna 12.10.2016 - 13:16

witam Panie Robercie,
Bardzo dziękuje za profesjonalny artykuł, ale przede wszystkim za wszystkie odpowiedzi do osób komentujących – nie ukrywam, że nie jest to standardem, aby autor chciał być w kontakcie ze swoimi czytelnikami tak bardzo jak Pan.
Mam dylemat w przypadku MDM, ponieważ jako osoba samotna będę chciała skorzystać w styczniu 2017 r z tego programu.
Mam już umowę przedwstępną z aktem.
Problem jednak polega na tym, że po pierwsze w styczniu chciałabym przeprowadzić się do nowego mieszkania z narzeczonym, z którym będzie chcieli wziąć ślub w okresie jesiennym 2017. Narzeczony miał wcześniej mieszkanie, które oddał w darowiźnie bratu. Czy mogę w takim przypadku zameldować narzeczonego do mojego mieszkania? Nie chciałabym, żeby narzeczony był bez miejsca meldunkowego, tym bardziej, że wiąże się to ze zmianą miejsca pracy, gdzie zazwyczaj wymagają podania miejsca zamieszkania.
Mam również drugi dylemat – dziadkowie, którzy obecnie są właścicielami domku jednorodzinnego chcą zapisać cały dom w testamencie dla mnie. Czy gdybym dostała w spadku dom od dziadku, pozbędą mnie w ten sposób otrzymanego w styczniu dofinansowania?
Z góry bardzo dziękuje za odpowiedź.
Życzę miłego dnia.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 13.10.2016 - 20:52

Witaj Kasiu,
Śmiało można do mnie po imieniu 🙂 Dziękuję za miłe słowa. Co do Twoich pytań – oba pytania dotyczą art. 14 ustawy o MDM, który mówi w jakich sytuacjach należy zwrócić dopłatę. Cytuję:

„W przypadku gdy nabywca w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania:
1) dokonał zbycia prawa własności lub współwłasności tego mieszkania, z wyłączeniem rozszerzenia wspólności ustawowej […]
2) wynajął to mieszkanie lub jego część innej osobie lub użyczył tego mieszkania innej osobie,
3) dokonał zmiany sposobu użytkowania tego mieszkania lub jego części w sposób uniemożliwiający zaspokajanie własnych potrzeb mieszkaniowych,
4) uzyskał prawo własności lub współwłasności innego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w całości lub w części, którego przedmiotem jest inny lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny, z wyłączeniem uzyskania tych praw w drodze spadku,
5) dokonał wcześniejszej spłaty całości kredytu […] lub jego części przekraczającej wysokość udzielonego dofinansowania wkładu własnego.

Twoje drugie pytanie jest prostsze – uzyskanie prawa własności do innej nieruchomości w drodze spadku nie powoduje zwrotu części dofinansowania MDM, o czym mówi wprost cytowany powyżej pkt. 4.

Co do kwestii zameldowania – moim skromnym zdaniem nie ma przeszkody. Rozwijając dalej tą kwestię – bardziej wątpliwości budzi wspólne zamieszkanie z narzeczonym. Spotkałem się z różnymi interpretacjami w tym zakresie. Dlatego też, jak zawsze Wam piszę – jeżeli nie jestem czegoś pewien to jasno to podkreślam i staram się dowiedzieć u źródła. Dlatego wystąpiłem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o interpretację. Jak tylko uzyskam odpowiedź – dam znać.
Również życzę wszystkiego dobrego 🙂

Odpowiedz
Katarzyna 14.10.2016 - 07:17

Bardzo dziękuje Robercie za rzetelną odpowiedź.
W takim razie będę czekała na informację z Twojej strony.
Mam jednak cichą nadzieję, że nie będzie przeszkód w zameldowaniu jednak narzeczonego.
Życzę Robercie spokojnego i przede wszystkim słonecznego weekendu. 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 19.10.2016 - 09:00

Kasiu poniżej pozostała część odpowiedzi na Twoje pytanie. Jest to oficjalna odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, którą właśnie otrzymałem. Cytuję:

„Zameldowanie przez nabywcę (beneficjenta programu Mieszkanie dla Młodych) w mieszkaniu osoby trzeciej czy wspólne zamieszkiwanie, w sytuacji gdy mieszkanie nadal zaspokaja potrzeby mieszkaniowe nabywcy, nie powoduje konieczności zwrotu otrzymanego wsparcia […] Część dofinansowania wkładu własnego podlega natomiast zwrotowi w sytuacji, gdy mieszkanie (lub jego część) zostało wynajęte lub w całości użyczone innej osobie.”

Tak więc, jak myślałem – zameldowanie innej osoby nie stanowi problemu. Podobnie też sytuacja, w której narzeczony będzie z Tobą mieszkał w mieszkaniu.
Musiałabyś zwrócić dofinansowania MDM, gdybyś np. wynajęła pokój narzeczonemu lub użyczyła mu całe mieszkanie (i sama w nim nie mieszkała).

Również życzę wszystkiego dobrego i pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Katarzyna 05.11.2016 - 15:33

Bardzo, bardzo dziękuje Robercie! Teraz jestem i chyba już będę przez to szczęśliwa na maksa. 🙂 Życzę Robercie zdrowia w te jesienne dni. 🙂

Odpowiedz
Robert Wasilewski 07.11.2016 - 10:17

Tobie również życzę wszystkiego najlepszego 🙂

Odpowiedz
Dominika 13.11.2016 - 21:26

Dzień dobry 🙂 Ja mam inne pytanie, a dokładniej bierzemy z narzeczonym kredyt z wykorzystaniem MDM na 2018 na zakup już gotowego domu. Właścicielem do momentu ślubu we wrześniu 2017 będę ja. Czy w związku ze ślubem po uzyskaniu dofinansowania a wypłatą środków będą wymagane dodatkowe formalności czy tak naprawdę przyznanie MDM będzie dotyczyło stanu na dzień przyznania kredytu i zakupu domu a nie wypłaty MDM w 2018?
Dziękuję i pozdrawiam.

Odpowiedz
Dominika 13.11.2016 - 21:28

Napiszę jeszcze, że narzeczony nie posiada swojej nieruchomości nie ma także 35 lat, również spełnia wymogi MDM

Odpowiedz
Robert Wasilewski 14.11.2016 - 10:25

Dzień dobry 🙂
Dominiko, trudne pytanie zadałaś :). Muszę chwilę się zastanowić i poszukać odpowiedzi. Dam znać, jak tylko będę pewny odpowiedzi. Możesz też zawsze napisać do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, na pewno odpiszą. Można to zrobić mailowo: sekretariatdm[małpa]mir.gov.pl – odpowiedź też przyjdzie do Ciebie mailem. Ministerstwo bardzo sprawnie odpowiada na zapytania.
Jeżeli udałoby Ci się szybciej uzyskać odpowiedź niż ja znajdę – napisz proszę, być może przyda się innym czytelnikom bloga. Pozdrawiam

Odpowiedz
Agnieszka 28.11.2016 - 22:13

Czy wiek do 35 lat jest kryterium w kazdym przypadku? Przy trójce dzieci też?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 28.11.2016 - 23:48

Witaj Agnieszko,
Przy trójce dzieci nie ma ograniczenia wieku, jak napisałem w tekście na górze:
„Z dopłat w ramach programu Mieszkanie dla Młodych będą mogły skorzystać osoby, które:
nie przekroczyły wieku 35 lat (w przypadku małżonków liczy się wiek młodszej osoby); dla osób lub rodzin wychowujących co najmniej 3 dzieci nie ma granicy wieku,”

Odpowiedz
Andrzej Żłobiński 18.12.2016 - 22:23

Witaj, mamy dziadków w podeszłym wieku którzy posiadają na własność dom na wsi. Wraz z moją żoną mamy mieszkanie z kredytem MDM. Chcielibyśmy się z nimi zamienić by ułatwić im, a sobie polepszyć byt. Mieszkają daleko i nie jesteśmy wstanie im codzinnie pomagać. A w bloku mamy windę co by im pomogło. Wiem, że przez 5 lat nie możemy tego zrobić. Czy jednak nie można tego rozwiązać jakoś, bądź z kimś kto mógłby pomóc?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 19.12.2016 - 11:04

Witaj Andrzeju,
Zamiana nie wchodzi w grę przez 5 lat. Zamiana rozumiana dwojako: przeniesienie własności (przepisujecie mieszkanie na dziadków, a dziadkowie dom na Was) lub zmiana zamieszkania (przeprowadzacie się do domu dziadków, a dziadkowie do Waszego mieszkania). Gdyby dziadkowie razem z Wami mieszkali w mieszkaniu, które nabyliście w ramach programu Mieszkanie dla Młodych to raczej nie byłoby problemu.

Odpowiedz
Andrzej Żłobiński 19.12.2016 - 13:43

Rozumiem. Jednak nasze mieszkanie jest za małe z dwójką dzieci czy dodatkowo z dwójką starszych ludzi. Czy po przeprowadzeniu się do domu, mieszkanie może stać puste przez jeszcze w naszym wypadku 4 lata? Nie chcielibyśmy się go pozbywać.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 19.12.2016 - 14:03

Odpisałem na maila.

Odpowiedz
WIKTORIA 29.12.2016 - 19:04

Dzień dobry.
20 lat temu, w moim imieniu (byłam niepełnoletnia) rodzice przyjęli od moich dziadków, aktem darowizny, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego z prawem do dożywotniego zamieszkania przez darczyńców. Czy możemy z mężem ubiegać się o dopłatę MDM?? Babcia żyje, zamieszkuje lokal i cieszy się dobrym zdrowiem 😉

Odpowiedz
Robert Wasilewski 30.12.2016 - 11:15

Witaj Wiktorio,
Niestety nie będziecie mogli wnioskować o dopłatę w ramach programu Mieszkanie dla Młodych. Artykuł 4 ustawy o MDM wyraźnie określa:
Dofinansowanie wkładu własnego może zostać udzielone, jeżeli nabywca do dnia ustanowienia lub przeniesienia na jego rzecz własności mieszkania nie był osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Tobie niestety już przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Odpowiedz
Ewa 04.01.2017 - 22:24

Chcemy z narzeczonym skorzystać z MDM oczywiście jako nie małżeństwo tylko on będzie właścicielem, mamy 3 dzieci, pytanie czy kredyt musimy brać wspólnie? Ja mam na siebie małe mieszkanie w rns i dopłaty mi się nie należą, ale narzeczonemu teoretycznie się należą, tylko czy może on sam brać kredyt z 3 naszych dzieci i ew. innym wspolkredytobiorcą aby zwiększyć zdolność?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 05.01.2017 - 10:16

Witaj Ewo,
Nie musicie zaciągać kredytu hipotecznego wspólnie, ale możecie. Narzeczony, jeżeli sam nie posiada zdolności kredytowej może przystąpić do kredytu z inną osobą. Co do dzieci – pytanie, kto faktycznie je wychowuje?

Odpowiedz
Ewa 05.01.2017 - 12:13

Dziękuję Robercie za szybką odpowiedź. Wygląda na to, że nie do końca zrozumiałam Twój wpis. Myślałam, że posiadając dopłaty w ramach RnS, nie mogę przystąpić z narzeczonym do kredytu, gdyż jestem już odnotowana w BGK. Początkowo chciałam abyśmy razem przystąpili do kredytu jako rodzina, a moja siostra miała być wspolkredytobiorcą, jednak chyba za duzo nas tam, mam rację? 🙂 najlepiej jakby mnie tam nie było bo tylko zaniżam zdolność :/ dlatego zastanawiałam się nad taką możliwością, że mój narzeczony bierze na siebie kredyt z dopłatą 30% z pomocą mojej siostry, niestety bez niej możemy nie mieć zdolności mimo że kredyt tylko na ok. 230 tys. Ja od ponad 3 lat nie pracuje – ciąża lub urlop macierzyński więc moje zarobki zatrzymały się na 2 tys. minus 750 na kredyt w rns tylko ciągną nas w dół :/ Jak to zrobić by było najlepiej dla nas? Dzieci są wychowywane tak samo przeze mnie jak i mojego narzeczonego, jednak z moimi zarobkami śmiało można powiedzieć, że to on je utrzymuje…

Odpowiedz
Robert Wasilewski 05.01.2017 - 13:17

Do kredytu możesz przystąpić, ale nie możesz być współwłaścicielem mieszkania. O MDM może wystąpić tylko narzeczony, bo Ty już korzystałaś z RnS – więc o dopłatę MDM nie możesz się już ubiegać. Beneficjentem programu MDM może być osoba, która nabywa mieszkanie, a Ty byś nie nabywała, tylko narzeczony.

Jeżeli siostra ma większe dochody, mniejsze zobowiązania to faktycznie lepiej byłoby, gdyby do kredytu przystąpił tylko narzeczony z Twoją siostrą. Trzeba byłoby to dokładnie przeliczyć. Najlepiej żeby jakiś dobry doradca zweryfikował wszystko dokładnie i przeliczył zdolność – wtedy można zaproponować najlepszą opcję.

Co do wychowywania dzieci – powinny być na utrzymaniu narzeczonego. Widziałem już sytuacje, w których mężczyzna ubiegał się o MDM i bank prosił o dodatkowe dokumenty potwierdzające, że to on wychowuje dzieci, np czy korzystał z urlopu „tacierzyńskiego” albo czy rozlicza w PIT dzieci itp.

Odpowiedz
Ewa 05.01.2017 - 19:25

Dziękuję! Teraz jest dla mnie wszystko jasne 🙂 Kredyt chcemy brać dopiero pod koniec roku, gdyż trzecie dziecko dopiero w drodze 🙂 W zeszlych latach to ja rozliczałam dzieci, w tym roku zrobi to mój narzeczony, korzystał też z urlopu tacierzyńskiego na dwójkę naszych dzieci. Może mógłbyś polecić jakiegoś doradcę z Wrocławia? Sprawa nie jest pilna, ale już się wolę do wszystkiego przygotować, jestem P przejściach z RnS w końcu 🙂

Robert Wasilewski 09.01.2017 - 21:47

We Wrocławiu znam kilku dobrych doradców kredytowych, których mogę polecić. Jak będziesz już potrzebowała namiar, napisz proszę do mnie maila. Powodzenia 🙂

Paulina 17.01.2017 - 23:36

Witam,
w 2015 roku nabyłam mieszkanie w programie MDM. W dniu przeniesienia własności byłam jeszcze panną. W chwili obecnej jestem już mężatką i chciałabym użyczyć mężowi części lokalu mieszkalnego na potrzebę rejestracji siedziby jego firmy. Wiem, że zgodnie z przepisami w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania, nie może dojść do zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na cele inne niż zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Nie mogę więc między innymi przekształcić lokalu mieszkalnego w użytkowy, czy też wyodrębnić w części swojego mieszkania lokalu użytkowego. Niemniej jednak Ustawa nie wyklucza możliwości zarejestrowania działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, w związku z zakupem którego zostało udzielone dofinansowanie. Nie wyklucza także możliwości ewentualnego prowadzenia obsługi techniczno-biurowej tej działalności i wykonywania określonych czynności o charakterze biurowym w jednym z pomieszczeń takiego lokalu mieszkalnego – a nam właśnie chodzi o taki przypadek. W tej sytuacji cel wykorzystania nabytego mieszkania nie zostanie zmieniony, to jest nadal będzie wykorzystywane w celach mieszkaniowych, a fakt zarejestrowania działalności gospodarczej nie będzie wiązał się z koniecznością dokonania zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego. Chciałabym prosić o opinię, biorąc pod uwagę powyższe, czy użyczenie mieszkania mężowi może być interpretowane przez MF i BGK jako naruszenie przepisów, a w konsekwencji grozić koniecznością zwrotu otrzymanego dofinansowania? Czy jeżeli chciałabym dokonać rejestracji własnej działalności gospodarczej to nie byłoby problemu, ale jeżeli chodzi o męża (osobę trzecią) to ten problem już się pojawia? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 18.01.2017 - 12:00

Witaj Paulino,
Spróbuję poszukać odpowiedzi na Twoje wątpliwości i dam znać.

Odpowiedz
Paulina Dyba 19.02.2017 - 13:31

Witam, mam pytanie.
Skorzystaliśmy z kredytu MDM z jednym dzieckiem i mieliśmy 15 % wsparcia. Czy jeżeli urodziło nam się po roku drugie dziecko możemy starać się o te 5 % więcej skoro od dwójki dzieci jest 20% ? Czy tylko jest to zarezerwowane przed kredytem już z dwójką dzieci?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.02.2017 - 00:07

Witaj Paulino,
Dodatkowe 5% dofinansowania można uzyskać po urodzeniu (przysposobieniu) trzeciego bądź kolejnego dziecka. Tak więc w Waszym przypadku dopiero jak urodzi się Wam trzecie dziecko w ciągu 5 lat licząc od dnia nabycia mieszkania.

Odpowiedz
Paulina Dyba 20.02.2017 - 21:09

A jak liczone jest to 5%? Od całej kwoty kredytu czy od pozostałości do spłaty? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.02.2017 - 23:07

Paulino liczone jest podobnie, jak Wasza dopłata 15%.
Jest to 5% kwoty określonej jako iloczyn średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 mkw oraz powierzchni zakupionego mieszkania (max 50 mkw, jeżeli kupowaliście większe mieszkanie).

A po polsku 🙂 – jeżeli dostaliście 15% jak wspomniałaś, to podziel Waszą dopłatę przez 3 – tyle właśnie otrzymacie po urodzeniu trzeciego dziecka.

Odpowiedz
Mariusz 15.03.2017 - 21:30

Bardzo rzetelnie Pan odpowiada na wiele pytań. Również chciałbym o coś zapytać. Mieszkamy z żoną w mieście nr 1, w mieszkaniu z dofinansowaniem MDM. Chcielibyśmy wyprowadzić się, sprzedać mieszkanie i kupić inne także na kredyt MDM w mieście nr 2. Czy nie ma na to przeciwwskazań? Spłaciliśmy już 3 lata. Może warto było by poczekać? (to już bardziej pytanie o doradztwo finansowe)

Odpowiedz
Robert Wasilewski 16.03.2017 - 14:04

Witaj Mariuszu, śmiało do mnie po imieniu można.
Jeżeli korzystacie już z Programu MDM (piszesz, że od 3 lat), nie możecie skorzystać z kolejnego MDMu. Co więcej, w ciągu 5 lat nie możecie kupić następnego mieszkania, bo będzie to skutkowało zwrotem części otrzymanej dopłaty MDM.

Po 5 latach możecie nabyć kolejne mieszkanie, sprzedać te, które posiadacie, wynająć je itd… ale dopiero po 5 latach.
Czy warto poczekać 2 lata. Musicie to sobie skalkulować. Teraz musielibyście oddać 2/5 dopłaty MDM. Jeżeli znajdziecie jakieś inne atrakcyjne mieszkanie lub myślicie o przeprowadzce do innego miasta – musicie to sobie policzyć. W innym mieście być może będziecie musieli wynajmować mieszkanie i ponosić z tego tytułu koszty, które mogą być wyższe od zwrotu części MDMu.
To takie „luźne” przemyślenia, ponieważ nie znam Waszej sytuacji i planów.

Odpowiedz
Emilia 22.03.2017 - 21:38

Witam,
mam pytanie dotyczące MDM-u, a dokładnie: w kwietniu mój narzeczony bedzie podpisywał umowę kredytu na mieszkanie z rynku pierwotnego. Chcemy skorzystać z programu MDM, skoro nie jesteśmy jeszcze małżeństwem, właścicielem mieszkania będzie na razie tylko on. Moje pytanie, skoro umowa przeniesienia własności będzie podpisywanaa dopiero w listopadzie 2018 roku, a w grudniu 2017 planujemy wziąć ślub, to czy na akcie przeniesienia własności będzie można dopisać już wtedy mnie do własności mieszkania bez straty dopłaty MDM?Czy niestety, ale muszę odczekać termin 5 lat?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 23.03.2017 - 13:59

Witaj Emilio,
Kiedyś otrzymałem taką interpretację z banku:
„Nabywcą, czyli osobą, która uzyskuje finansowe wsparcie może być osoba samotnie wychowująca dziecko, osoba niepozostająca w związku małżeńskim, a także oboje małżonkowie. Momentem decydującym o uzyskaniu statusu nabywcy jest moment uzyskania finansowego wsparcia, a nie moment przeniesienia własności lokalu mieszkalnego. W opisanej sytuacji nabywcą w dalszym ciągu pozostaje wnioskodawca, a na podstawie art. 31 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy właścicielem prawa do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem umowy staje się oboje małżonków. Natomiast zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego małżonek współposiada majątek wspólny wykonując uprawnienia płynące z praw majątkowych łącznych, wspólnych i niepodlegających żadnemu rozdzieleniu. Ponadto zgodnie z tezą postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 11 sierpnia 2011 r. (I CSK 647/10): „Posiadanie samoistne rzeczy przez małżonków, odmiennie niż w wypadku współposiadania przez osoby niepołączone wspólnością łączną, musi być interpretowane jako realizowanie przez każdego z nich całości praw”. Zatem w kontekście ustawy o pomocy państwa (…) każdy z małżonków jest właścicielem, a nie współwłaścicielem, mieszkania. W takiej sytuacji nabywca w programie MdM realizuje w całości swoje uprawnienia właścicielskie, mimo jednoczesnego współposiadania tego mieszkania przez jego małżonka. W związku z tym nie istnieje konieczność zwrotu dofinansowania wkładu własnego.”

A przekładając to na język polski 🙂 Nie musisz czekać 5 lat. Osobną kwestią jest natomiast umowa kredytu hipotecznego. Z tego co napisałaś – Twój narzeczony tylko jest kredytobiorcą i w umowie kredytowej będzie to zapisane. W takiej sytuacji teoretycznie bank musi się zgodzić, że właścicielami będziecie razem. A przynajmniej wypadałoby bank poinformować o ślubie i fakcie, że właścicielem mieszkania nie będzie chłopak, tylko Wy, jako małżeństwo.

Sugerowałbym i piszę to bardzo poważnie – zapytajcie o tą kwestię Wasz bank, niech się wypowie, najlepiej na piśmie. Wtedy będziecie mieli pewność. Zapisy MDMu to jedno, a zapisy i warunki kredytu hipotecznego to osobna kwestia.

Odpowiedz
Katarzyna 28.03.2017 - 19:29

Witam. W 2009 roku brałam ślub i wraz z mężem kupiliśmy mieszkanie rodzina na swoim. W 2010 roku wzięliśmy rozwód. Mamy podział majątku na którym się zrzekam prawa do mieszkania. Nie było jeszcze aktu notarialnego więc na mieszkaniu jest tylko były Maz. Czy wraz z dzieckiem mogę skorzystac z mdm? Pozdrawiam Katarzyna.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 29.03.2017 - 12:15

Witaj Kasiu,
Jeżeli byłaś beneficjentem programu Rodzina na Swoim to nie możesz się ubiegać o MDM.
Nie bardzo rozumiem: „Nie było jeszcze aktu notarialnego więc na mieszkaniu jest tylko były Maz.”

Jeżeli kupiliście mieszkanie będąc w związku małżeńskim (na zasadzie wspólności ustawowej) to ten fakt niestety również wyklucza z ubiegania się o Mieszkanie dla Młodych. Jeżeli małżonkowie są lub byli właścicielami mieszkania, to tak, jakby każde z Was jest/było. Ustawa MDM wprost mówi: beneficjentem może być osoba, która nie jest i nie była w przeszłości właścicielem mieszkania… nie dotyczy to tylko osób wychowujących 3 dzieci. Również pozdrawiam.

Odpowiedz
KINGA 20.06.2017 - 14:18

Ja rowniez mam pytanie. Dopiero dzis dowiedzialam sie, ze zostana odblokowane nowe limity finansowe na mdm od sierpnia-
Dzieki Panu 🙂 Moj chlopak (ze wzgledow rodzinnych) musial wziac szybko kredyt na wlasne mieszkanie, dlatego nie czekal na dofinansowanie ktorego srodki mialy sie znalezc w styczniu (tzn nowe srodki finansowe na mdm). Bank na dniach przyznal mu kredyt, czy jest mozliwoac aby jeszcze skorzystal z mdm?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.06.2017 - 19:23

Witaj Kingo – jeżeli chłopak jeszcze nie kupił mieszkania i spełnia warunki Programu MDM to jak najbardziej. Rozumiem, że bank przyznał mu kredyt, ale jeszcze nie została podpisana umowa kredytowa (choć nawet, jak została podpisana to nie stanowi to problemu) – najważniejsze, czy nie jest już właścicielem mieszkania.

Odpowiedz
Monika 20.08.2017 - 11:14

Witam,
proszę o poradę – chcemy wziąć kredyt MDM razem z mężem, bo tak być musi, ale czy można mieszkanie w akcie notarialnym zapisać tylko na mnie? czy musi być wspólna własność skoro kredyt musimy wziąć oboje. Mamy rozdzielność majątkową od kilku lat.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.08.2017 - 22:42

Witaj Moniko,
Moim skromnym zdaniem nie będzie takiej możliwości. Ustawa MDM precyzuje, że nabywca to – oboje małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim.
Na pewno nie jesteś osobą niepozostającą w związku małżeńskim, bo masz męża. Jeżeli nie jesteś też osobą samotnie wychowującą dziecko (definicja poniżej), to jako nabywcę definiujemy Ciebie i męża razem.

Osoba samotnie wychowująca dziecko – jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun samotnie wychowuje dziecko lub dzieci.

PS: Tak w mojej ocenie to wygląda, ale możesz zadzwonić do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i zapytać, kontakt tutaj
Pozdrawiam

Odpowiedz
Monika 25.08.2017 - 14:33

Dziękuję za wyjaśnienie.

Odpowiedz
Roksana 13.05.2020 - 08:24

Dzień dobry,

skorzystałam z dopłaty MDM – umowę podpisałam 22.04.2015 rok, natomiast akt notarialny otrzymałam 13.11.2015 roku. Teraz bym chciała kupić drugie mieszkanie (01.06.2020 r otrzymam akt notarialny) . Czy to oznacza, że będę musiała oddać 10 % dofinansowania, ponieważ do listopada zostało 6 miesięcy ? dostałam około 19 000 zł

Odpowiedz
Robert Wasilewski 13.05.2020 - 14:36

Witaj Roksano,
Zgodnie z ustawę MDM będziesz musiała część dopłaty zwrócić.
Ilość pełnych miesięcy pozostających do zakończenia okresu tych 5 lat dzielisz przez 60 i mnożysz razy kwotę dofinansowania.

Odpowiedz
Marcin 20.05.2020 - 02:57

Panie Robercie, mistrzostwo świata! Dziękuje bardzo!
Znalazłem już odpowiedz w komentarzach na swoje pytanie, natomiast podobnie jak Roksana w powyższym komentarzu mam jeszcze wątpliwości co do liczenia tego okresu 5 lat ponieważ w zależności gdzie sprawdzam widzę dwie rożne interpretacje.
1. „Co ważne, odliczanie okresu 5 lat rozpoczyna się od pełnego roku kalendarzowego. Jeżeli więc kupiliśmy mieszkanie w maju 2016 r., to będziemy mogli je sprzedać bez utraty dofinansowania dopiero w styczniu 2022 r.”
2. Iz 5 lat mija po okresie pełnych 60 miesięcy, nie zaś od pełnego roku kalendarzowego
Która wersja jest prawdziwa?

Odpowiedz
Robert Wasilewski 20.05.2020 - 14:32

Witaj Marcinie,
Śmiało na blogu mówmy sobie na ty… 🙂
Moim zdaniem druga opcja jest prawidłowa. Powinieneś mieć to zapisane w umowie kredytowej, ewentualnie dodatkowym regulaminie.
Nie wiem, gdzie sprawdzałeś, ale najlepiej u źródła, czyli w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Zacytuję art 14 ww ustawy:

Art. 14. 1. W przypadku gdy nabywca w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania:
1) dokonał zbycia prawa własności lub współwłasności tego mieszkania, z wyłączeniem rozszerzenia wspólności ustawowej na podstawie art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 583),
2) wynajął to mieszkanie lub jego część innej osobie lub użyczył tego mieszkania innej osobie,
3) dokonał zmiany sposobu użytkowania tego mieszkania lub jego części w sposób uniemożliwiający zaspokajanie własnych potrzeb mieszkaniowych,
4) uzyskał prawo własności lub współwłasności innego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w całości lub w części, którego przedmiotem jest inny lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny, z wyłączeniem uzyskania tych praw w drodze spadku,
5) dokonał wcześniejszej spłaty całości kredytu, o którym mowa w art. 3, lub jego części przekraczającej wysokość udzielonego dofinansowania wkładu własnego
– część finansowego wsparcia udzielonego nabywcy podlega zwrotowi do Funduszu Dopłat w kwocie odpowiadającej iloczynowi kwoty uzyskanego dofinansowania wkładu własnego oraz wskaźnika równego ilorazowi liczby pełnych miesięcy pozostających do zakończenia okresu 5 lat i liczby 60.

Z tego wynika, że czas liczy się od dnia nabycia nieruchomości. Nie ma żadnej informacji, że liczy się od pełnego roku. Ten pierwszy punkt, o którym piszesz na pewno dotyczy sprzedaży nieruchomości pod kątem podatkowym, faktycznie tak to działa, żeby nie płacić podatku. Natomiast w przypadku MDM w mojej opinii jest tak, jak napisałem powyżej.

Zerknij sobie na zapisy ustawy: tu masz tekst jednolity, prosto od Marszałka Sejmu RP 🙂
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001865

PS: Wielkie dzięki za „mistrzostwo świata” 😉

Odpowiedz
Dorota 17.08.2020 - 01:59

Dzień dobry. Mając trójkę dzieci i własne mieszkanie skorzystaliśmy z mężem z programu MdM i zakupiliśmy kolejne. W międzyczasie od wzięcia kredytu w MdM najstarszy syn uzyskał pełnoletność i podjął pracę. Czy po upływie 5 lat od kupna mieszkania w programie MdM mozna w jakiś sposób przenieść własność na syna, by mógł samodzielnie zamieszkać w tym mieszkaniu i by to on kontynuował spłacanie kredytu.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 18.08.2020 - 19:24

Witaj Doroto,
Jest taka możliwość. Pamiętaj proszę, że w przypadku zmiany właściciela nieruchomości, która jest zabezpieczeniem kredytu hipotecznego należałoby poinformować bank. Chyba, że zabezpieczeniem kredytu jest inna nieruchomość, niż ta, którą chcecie przepisać na syna. Nie znam szczegółów umowy, ale bank powinien wyrazić zgodę. Być może syn będzie musiał przystąpić do tego kredytu.

Fakt upływu 5 lat oczywiście nie skutkuje już jakimiś zwrotami z dopłaty MDM.

Odpowiedz
Dorota 19.08.2020 - 23:26

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Napisał Pan, ze być może syn będzie musiał przystąpić do kredytu, a czy jest możliwe by on sam już go dalej spłacał tzn, czy jest możliwość by ten kredyt po 5 latach był już na niego, a nie na nas jako rodziców? Czy może jedynie do niego przystąpić.

Odpowiedz
Robert Wasilewski 23.08.2020 - 09:37

Można spróbować zawnioskować o dołączenie syna do długu i odłączenie rodziców, choć ni ukrywam wątpię, że bank się zgodzi. Często w takiej sytuacji udzielany jest nowy kredyt. Oczywiście syn musi spełnić wymagania banku, zdolności kredytowej itd…

Odpowiedz
Natalia 19.11.2021 - 12:42

Dzień dobry. Czy możemy zrobić rozdzielność majątkową bez konieczności zwrotu dopłaty? Nadal zostajemy małżeństwem, kredyt spłacamy wspólnie, ale przy rozdzielności chcemy przenieść własność mieszkania na jednego z małżonków. Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź 🙂 Pozdrawiam

Odpowiedz
Robert Wasilewski 25.11.2021 - 19:01

Witaj,
Ze zrobieniem rozdzielności nie widzę problemu. Bardziej problematyczna może być kwestia przeniesienia własności tylko na jedną osobę. Sugeruję zapytać bank, który udzielił kredytu. Może to wymagać chociażby aneksu do umowy. Zerknij, czy w umowie kredytowej nie macie obowiązku poinformowania banku o tym fakcie.

Poniżej przykładowe obowiązki kredytobiorcy wynikające z zapisów umowy:

„informowania o wszelkich działaniach lub zdarzeniach, o których posiada wiedzę, powodujących zmianę stanu prawnego…” [zapis z umowy Pekao)

„zamiarze obciążenia przedmiotu zabezpieczenia kredytu, a także o zmianie stanu prawnego nieruchomości będącej przedmiotem zabezpieczenia np. zmiana właściciela nieruchomości” (zapis z umowy ING)

Również pozdrawiam 🙂
SP: Przepraszam, że późno odpowiadam, umknął mojej uwadze Twój kometarz. Sorrki 🙂

Odpowiedz

Napisz komentarz